Expositie Beelden in Leiden intrigeert en vertedert

Zijn kunst en wetenschap elkaars tegenpolen? De openluchttentoonstelling Beelden in Leiden staat dit jaar in het teken van de life sciences. Dat levert intrigerende beelden op, waaronder een heel aandoenlijke.

Inspiratie in Bio Science Park

De elf deelnemende jonge Nederlandse kunstenaars deden in het Leiden Bio Science Park inspiratie op voor hun kunstwerk. Ze spraken met onderzoekers en zagen tot welke resultaten hun onderzoek kan leiden. De beelden zijn tot en met 7 augustus te zien op de monumentale Hooglandse Kerkgracht in Leiden.

Immunomonolith van Ruben Jager.

Aandoenlijk wezen

Vrijwel iedereen staart hem een beetje vertederd aan. Vele bezoekers gaan zelfs naast hem zitten in de openluchtwachtkamer. De Homunculus Loxodontus van Margriet van Breevoort (1990) is duidelijk de publieksfavoriet op deze expositie. Het aandoenlijke wezen, een soort kruising tussen een zeeolifant en een reusachtige larve, zit op een stoel van een wachtkamer. Het wezen heeft gevouwen handen en grote gevoelige ogen.

Homunculus Loxodontus van Margriet van Breevoort

Lijdzame wachten

Van Breevoort liep een paar uur lang rond in het Leids Universitair Medisch Centrum. Ze dwaalde door de gangen en zag de vele wachtkamers. Toen nam ze haar besluit: ze zou niet de onderzoeker, maar de patiënt centraal stellen en de sfeer in een ziekenhuis. ‘Al het lijdzame wachten viel mij op. Zoals bij oogheelkunde. Veel oudere mensen met betraande ogen wachten gelaten hun beurt af. Heel typerend vaak met gevouwen handen. Dat geeft iets gelatens, maar hun ogen stralen een sprankje hoop uit.’ Met haar beeld wil ze een reactie uitlokken bij de kijker: ‘Het wezen wacht op een mededeling. Ik heb hem iets aandoenlijks gegeven en als kijker hoop je dat het goed met hem komt.’

Inhoud of vorm

Kunstenaars en wetenschappers lijken in zekere zin op elkaar, stelt curator Feico Hoekstra. Ze worden beiden gedreven door nieuwsgierigheid, zonder dat er garantie is op succes. En er is dat sterke vermoeden van iets moois en belangrijks achter de horizon. Maar er is ook een groot verschil: in de wetenschap draait het om de inhoud, in de kunst om de vorm, aldus Hoekstra. Die vormen lopen op deze expositie zeer uiteen: van een reusachtig moleculair model van tempex tot grote lappen huid van latex op een ijzeren installatie.

Beelden te koop

Behalve op de Hooglandse Kerkgracht zijn in het Bio Science Park vier beelden te zien van kunstenaars van eerdere edities van Beelden in Leiden. Na afloop van de tentoonstelling zijn de beelden te koop op een veiling.

(LvP)

De stichting Beelden in Leiden organiseert voor de vijfde keer een beeldententoonstelling op de Hooglandse Kerkgracht om vooral aankomende Nederlandse kunstenaars een podium te bieden.