Vera de Regt wint Antropologie Fotowedstrijd 2016
Bachelorstudent Vera de Regt heeft de Antropologie fotowedstrijd 'Street Life: Het leven van de straat' gewonnen met haar foto 'Girlpower in USA river' waarop Tanzaniaanse jongens én meisjes fanatiek opgaan in hun voetbalspel. Op de feestelijke uitreiking op de Faculteit der Sociale Wetenschappen werd na een korte keynote van antropologe en fotografe Zoë van de Kerkhof de nieuwe expositie onthuld en ook de 2e en 3e prijs overhandigd aan Jule Forth en Faye Han.
#1 Vera de Regt: optimisme en empowerment
Totaal verrast was Vera de Regt, dat haar foto omhoog werd gehouden toen de eerste prijs werd uitgeroepen. "Ik zag zulke mooie foto's voorbij komen die waren opgenomen in de expositie, dat ik niet had verwacht dat die van mij zou winnen!" Juryvoorzitter Dr. Mark Westmoreland vertelde dat de jury onder de indruk was van de foto uit Tanzania vanwege de expertise waarmee de foto het spontane moment had weten te vatten van 'street life' onder kinderen voetballend op de onverharde wegen van het landelijke Oost-Afrikaanse landschap.
"Het meisje dat komt aangerend en uithaalt om te schieten trekt ons en de bal het beeld in en wijst tegelijkertijd naar een ander kind dat de bal voor voeten probeert weg te maaien. Een ander springt in de lucht en achter haar lijkt een kind te huilen. De foto gonst van de activiteit op meerdere niveaus van betrokkenheid. De intimiteit tussen de fotograaf en de geportreteerden wordt duidelijk in de titel, maar kan ook worden aangevoeld in de nabijheid en het gemak waarop het moment lijkt te zijn gevangen. Deze afbeelding bracht voor ons vooral haar optimisme naar voren en de sterke verwijzing naar empowerment van vrouwen."
#2 Jule Forth: Ongebruikelijke lijnen van stilte
De tweede prijs was voor de foto 'Sleeping passengers at New Delhi Railway Station' van Masterstudent en medewerker Jule Forth. "We waren vooral onder de indruk van het unieke karakter van dit beeld. Misschien niet echt op straat, maar op een perron, toch vangt de foto uit India een duidelijke moment van kwetsbaarheid in een stedelijke openbare omgeving. Onbewust in beeld gebracht, zien we deze mensen in een staat van afwachting en berusting, 15 uur wachtend voor een vertraagde trein. Hun lichamen onthullen gender patronen, ongebruikelijke lijnen van de stilte, sociale esthetiek van kleur en textuur. Ze lijken te worden opgehangen aan de bovenkant van het frame, met de ruimte en tijd om te wachten geeft het beeld de dromerige kwaliteit van de slaap. Alleen een jong kind zit tussen een vrouw en man, alsof het smelt in de patronen doek, gecamoufleerd in zijn aandachtige ontwaakte staat."
#3 Faye Han: Intiem beeld van illegaliteit
De derde prijs ging naar Bachelorstudent Faye Han met haar foto 'Offshore', een beeld van de illegale handel van hasj bij een bushalte in Den Haag. "Dit was waarschijnlijk de meest unieke compositie van alle inzendingen; het kiezen van een strak kader dat zowel de anonimiteit van het onderwerp, als een gevoel van mysterie en spanning weergeeft van hetgeen dat gebeurt op de stedelijke straat. De illegaliteit in close-up creeërt spanning, we weten niet wie of wat blijft hangen buiten het frame. Maar dit toont juist ook een intimiteit tussen de fotograaf en de geportreteerde; een gemak dat wordt afgebeeld in een risicovolle activiteit. De soft focus rond de randen zorgt ervoor dat het oog naar de handen van de handelaar worden getrokken. De vlam wikkelt rond de rand van de hasjiesj en breekt soms los; de eenvoud van de elementen wijst op een groter patroon van straatleven dat normaal gesproken verborgen blijft."
Nieuwe expositie en levendige #4
De Antropologie fotowedstrijd is een jaarlijks evenement georganiseerd door het Instituut voor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie en studievereniging Itiwana. Ieder jaar wordt een selectie van de inzendingen getoond in de hal van het Instituut op de 3e verdieping. Dit jaar, naast de genoemde prijswinnaars, zijn er ook 13 andere foto's opgenomen. Een foto kreeg nog een eervolle vermelding: 'Werkzaam' door Masterstudent Mara Lin Visser waarop de vissers in Accra, Ghana, te zien zijn. Hoewel de foto buiten de top-3 bleef, werd de fotograaf door de jury geprezen voor het "nemen van een mooie gecentreerde positie. Uit deze positie blijkt het comfort en het vertrouwen; het kiezen van een compositie die een levendige moment van de activiteit vastlegt en tegelijkertijd het geduld vangt. Deze foto onthult meerdere lagen van mensen, objecten en haar omgeving."
Privacy, positie en conflict?
Antroploog, alumna, docent maatschappijleer en fotograaf; keynote speaker Zoë van de Kerkhof liet zien hoe deze veelzijdigheid haar ten goede komt tijdens haar korte lezing over straatfotografie. Juryvoorzitter Mark Westmoreland zou later op zijn beurt benadrukken hoe belangrijk de etnografische verstandhouding is tussen een fotograaf en geportretteerde voor het antropologische perspectief. NRC Fotoprijswinnaar 2015 Zoë, liet echter zien hoe anders de strategie van de straatfotograaf met meer artistieke doeleinden kan zijn. Met voorbeelden uit haar eigen exposities, liet ze zien hoe lastig het kan zijn om als straatfotograaf bijvoorbeeld kwetsbaarheid en eenzaamheid te vatten, wanneer toestemming vereist is. Ook bracht ze de dilemma's van privacy en intimiteit ter sprake en besprak ze de uitdagingen en grenzen van het maken van een creatief beeld. Haar verhaal liet zien hoe divers het perspectief van een fotograaf kan zijn en dat het alledaagse leven op straat een spannend speelveld is voor zowel fotografen als antropologen.