Creativiteit krijg je niet voor niks
De Leidse psycholoog Carsten de Dreu schreef met Daniel Sligte het boek Creativiteit krijg je niet voor niks. ‘Dat je de beste ideeën onder de douche krijgt, is bijvoorbeeld flauwekul.' Publicatie 20 april.
Over de psychologie van creativiteit in werk en wetenschap
Wat is creativiteit en wat is een creatief product? Kan je creativiteit meten en hoe zien de neuropsychologische processen eruit? ‘Creativiteit krijg je niet voor niks’ is een boek over de psychologie van creativiteit in werk en wetenschap. De Dreu is hoogleraar Sociale Psychologie van de Organisatie aan de Universiteit Leiden en Sligte was zijn promovendus aan de Universiteit van Amsterdam in 2013. Ze beschrijven onder meer sociale situaties die creativiteit bevorderen of juist belemmeren. Daarbij sneuvelen er mythes. De Dreu: ‘Dat je de beste ideeën onder de douche krijgt, is bijvoorbeeld flauwekul.'
Lees meer over Creativiteit krijg je niet voor niks.
Nieuw onderzoek naar creativiteit
De Dreu: 'Het boek is een tussenstand, een overzicht waar we nu staan in het onderzoek naar creativiteit. Enerzijds denk ik dat we meer systematisch op zoek moeten naar de neurocognitieve bases van creatief denken. We besteden er een hoofdstuk aan in het boek, maar er resteren nog erg veel vragen. Om die ongrijpbaarheid echt te ontrafelen, is inzicht in de (moleculaire en neurale) mechanismen die in het brein spelen echt heel belangrijk. Anderzijds zou ik meer onderzoek willen zien (en doen) naar wat we in het boek synergetische creativiteit noemen – dat een groep mensen een creatief product maakt dat niet meer is terug te leiden naar de meewerkende individuele bijdragen. Daarover is erg weinig bekend en tegelijkertijd is dat misschien wel het soort creativiteit die de menselijke soort echt onderscheidt van andere (groeps)dieren.'-->{C}