Surya Tjandra verdedigt zijn proefschrift ‘Labour Law and Development in Indonesia’ op 4 februari 2016

In zijn proefschrift beschrijft hij de ontwikkeling van het arbeidsrecht in Indonesië. De nadruk ligt op de modernisering van het arbeidsrecht in de periode na de val van het Soeharto-regime in 1998, de reformasi.

In deelstudies naar vakbondsrechten, minimumloon en arbeidsrechtspraak onderzoekt Tjandra hoe de (rechts)bescherming van werknemers zich de afgelopen twee decennia heeft ontwikkeld. Volgens Tjandra heeft de groei van de vakbeweging geleid tot een aantal hoopvolle ontwikkelingen. Dat neemt niet weg dat de uitdagingen voor het arbeidsrecht, werknemers en werkgevers in Indonesië nog steeds groot zijn.

Tjandra is docent aan de Atma Jaya Catholic University (Jakarta) en directeur van de NGO Trade Union Rights Centre (TURC). Prof. mr. Heerma van Voss is promotor, prof. Bedner (Van Vollenhoven Instituut) is co-promotor.