De wetenschappelijke geschiedenis van Leiden ligt op straat

De wetenschappelijke geschiedenis van Leiden ‘stad van ontdekkingen’ is nu op elke straathoek te vinden. Dankzij 27 nieuwe informatieborden én een app kan iedereen die Leidse ontdekkingen leren kennen.

Doorbraken in Leiden

Wist u dat in Leiden de allereerste tulpen van Nederland groeiden? Dat er de basis werd gelegd voor onze Grondwet? Dat medische toepassingen als hartfilmpjes en MRI-scanners daar hun oorsprong vonden? Dat de komma’s in getallen een Leidse ontdekking zijn? En dat in Leiden voor het eerst de ontstaansgeschiedenis van het universum werd onthuld?

Leidse ontdekkingen

Dit zijn een aantal voorbeelden van opmerkelijke Leidse ontdekkingen. Met 27 informatieborden in de stad en een bijbehorende app met uitgebreide achtergrondinformatie en persoonlijke wandelroutes, toont Leiden vol trots haar wetenschappelijke geschiedenis.

Ontdekkingen van toen in je mobieltje

De borden en de app introduceren op historische locaties alle ontdekkingen en vertellen waarom deze vondsten vandaag de dag nog altijd relevant zijn. Vrijwel iedereen gebruikt bijvoorbeeld dagelijks een moderne variant van een Leidse ontdekking. De door Pieter van Musschenbroeck ontdekte ‘Leidse fles’ bleek namelijk de eerste zogeheten elektrische condensator, een onderdeel dat van groot belang is voor je mobiele telefoon.

Bijzondere locaties

Waar woonde grondwetpionier Johan Thorbecke? Waar werkten Nobelprijswinnaars Niko Tinbergen, Heike Kamerlingh Onnes en Hendrik Antoon Lorentz? Op allerlei plaatsen in de binnenstad staan de nieuwe borden die de lezer attenderen op de ontdekkingen die op die plek gedaan zijn.

Direct even kijken

Tijdens de Nacht van Kunst & Kennis op 19 september worden de Leidse ontdekkingen feestelijk onthuld. Vanaf 11 september verschijnen de borden in de binnenstad en de gratis app is beschikbaar!

Leiden Discoveries, een initiatief van prof.dr. Ton van Raan, is gerealiseerd door de Stichting Leidse Ontdekkingen, met steun van onder anderen de Gemeente Leiden en de Universiteit Leiden, die in het kader vanwege haar 440-jarig bestaan bijdraagt aan het project.