"Je lijkt meer op Gandhi dan je denkt!"

87 masterstudenten van het Leiden Leadership Programme (LLP) ontvingen 26 juni hun honourscertificaat na een jaar intense persoonlijke ontwikkeling en praktijkervaring.

Het LLP is het interdisciplinaire honoursprogramma voor Leidse masterstudenten die meer willen en kunnen. Ze volgen een divers pakket van trainingen, seminars en een praktijkopdracht ter waarde van 15 EC bovenop hun masterstudie. Tijdens een feestelijke ceremonie met familie en vrienden in de Marekerk blikten ze, onder andere in persoonlijke speeches, terug op hun ervaringen in dit programma.

“Wie ben ik? Wat wil ik? En waarom?"

“Ik ben Willem-Jan Pranger, 24 jaar. Ik wil hoog, hoger, hoogst. Waarom? Omdat ik door mijn prestaties met mijn hoofd boven het maaiveld uit wil steken.” Willem-Jan, LLP-student, nam de zaal mee in zijn persoonlijke ervaringen in het programma. Al snel kwam hij er achter dat de antwoorden waar hij mee opende niet diep genoeg gingen.

"Aan de hand van verschillende persoonlijkheidstesten, trainingen en seminars probeerde ik de wie, wat en waarom vragen beter te beantwoorden. Ben ik introvert of extravert? Sociaal of niet sociaal, open of gesloten?” Gaandeweg formuleerde hij steeds meer antwoorden op de persoonlijke vragen waarmee hij geconfronteerd werd. Het was niet altijd makkelijk en nog niet alle vragen zijn beantwoord.  “Maar nu, na het afsluiten van het LLP-traject, zie ik wel in dat wie je bent, goed genoeg is. Dus wie ben ik? Ik ben Willem-Jan Pranger en dat is goed genoeg!”

“Wonen, werken, wijf”

“Of wederhelft – net waar de voorkeur naar uitgaat.” Deze drie dingen zijn voor iedereen van belang, maar het zijn ook de drie pijlers van succesvolle re-integratie van ex-gedetineerden. Hiermee opende Hannah van Dijk, de tweede studentspreker van de middag, haar verhaal over de praktijkopdracht die zij uitvoerde bij de VVD. Samen met haar drie medestudenten onderzocht ze hoe arbeid in detentie bij kan dragen aan de re-integratie van gevangenen en hoe het concreet vorm kan krijgen. De studenten spraken met gevangenispersoneel van verschillende penitentiaire instellingen en ook met de gevangenen zelf en kwamen zo tot concrete adviezen waar de VVD hopelijk mee aan de slag kan.

Moed van de studenten

Docentcoach Sander Dikker Hupkes  had nog een persoonlijke boodschap voor de studenten. Als docentcoach begeleidt hij in het programma elk jaar een groepje van drie of vier studenten.
Hij sprak zijn bewondering uit voor de moed van de studenten om uit hun comfortzone te stappen, of juist te stoppen met zichzelf altijd tot het uiterste te pushen. “Als je verhalen hoort over inspirerende leiders, zoals Mahatma Gandhi dan lijkt dat altijd zo ver weg. Maar ik heb jullie moed van dichtbij gezien en geloof me: je lijkt meer op Gandhi dan je denkt!”

Control yourself

De middag kreeg een knallende afsluiting met het optreden van Darila van der Linden. Deze derde LLP-student gaf een muzikale vertolking van haar ervaringen, begeleid door haar vader. Met het mooie nummer “Wheel of life” verhaalde ze over de achtbaan aan ervaringen die het LLP voor haar was. Maar het dak ging er pas echt af bij “Control yourself”, een heel afwisselend nummer dat past bij wat ze in het LLP heeft geleerd: Volg niet altijd je eerste neiging – soms moet je juist iets doen wat je uit jezelf nooit zou doen.

We zijn heel trots op deze bijzondere groep studenten en we hopen hen nog vaak als alumni te mogen begroeten bij de Honours Academy!