Psycholoog Manon Schutter ontvangt KHMW-scriptieprijs
Manon Schutter wint als eerste de Jan Brouwer Scriptieprijs in de categorie menswetenschappen. 16 april 2015 ontvangt Schutter 2000 euro voor deze nieuwste loot onder de scriptieprijzen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Als Leidse psychologiestudente onderzocht ze in haar masterscriptie de rol van wantrouwen bij consumentenbeslissingen.
Vertrouwen en wantrouwen van consumenten bij economische beslissingen
Voorgedragen worden voor een prijs van een gerenommeerd wetenschappelijk instituut overkomt je niet zomaar. Schutter doet inmiddels promotieonderzoek in Leiden naar vertrouwen en wantrouwen bij economische beslissingen. Daarmee sluit ze aan bij haar masterscriptie, waarmee ze zich eerder ook onderscheidde met de Van de Geerprijs voor beste masterscriptie van het Instituut Psychologie. In haar scriptie liet ze onder andere zien dat als mensen merken dat een ander hen niet vertrouwd heeft, zij zich in volgende situaties egoïstischer opstellen.
Voor wantrouwen wordt een prijs betaald
Haar scriptiebegeleider en tevens promotor Eric van Dijk schrijft in zijn aanbevelingsbrief aan de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW): Binnen het sociaalpsychologisch onderzoek werd tot zover nog geen aandacht geschonken aan de vraag: hoe reageren mensen eigenlijk op wantrouwen? Haar scriptieonderzoek toont aan dat voor wantrouwen wellicht nog een hogere prijs wordt betaald dan initieel werd vermoed. Niet alleen mist men mogelijk opbrengsten door een samenwerking uit de weg te gaan, ook worden daarop volgende interacties negatief beïnvloed.'
Cum laude afstuderen via de pre-masteropleiding Psychologie
Doen wat ze het liefste doet, is de ambitie van Manon Schutter. Dat maakt haar weg misschien ook zo bijzonder. Via de pre-masteropleiding Psychologie kon ze beginnen met de Leidse masteropleiding Economic and Consumer Psychology, waar ze cum laude afstudeerde. Haar nieuwsgierigheid naar de psychologie van de consument was eerder al gewekt tijdens de HBO-opleiding Media, Marketing & Publishing in Amsterdam. Schutter: ‘Bedrijven willen weten hoe ze hun product naar de consument moeten brengen. Binnen de economische en consumentenpsychologie willen we juist weten hoe en waarom een consument dergelijke aankoopbeslissingen maakt.’
Toegevoegde waarde van wetenschappelijk onderzoek
Het wetenschappelijk onderzoek trekt Schutter. Extra interessant is daarom haar promotieplek met geld van de Stichting UTOPA uit Leiden om voort te kunnen borduren op haar onderzoek naar de rol van vertrouwen en wantrouwen binnen economische beslissingen. Echt onafhankelijk onderzoek is daarbij gegarandeerd, want de onafhankelijke stichting geeft Schutter alle vrijheid in het formuleren van haar onderzoeksvragen. Ze ambieert een bijdrage te leveren aan de wetenschappelijke literatuur en die te verbreden op het gebied van vertrouwen en wantrouwen. Ook ziet ze als wetenschapper graag in de toekomst een brug tussen onderzoek en praktijk. ‘Want de toegevoegde waarde van alle wetenschappelijk onderzoek is om de vertaalslag te maken naar de praktijk.’
(24 maart 2015/ MvG)
Zie ook
De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) is het oudste 'Geleerde Genootschap' in Nederland met als doel 'het bevorderen van de wetenschap' in de ruimste zin. De KHMW keert, daartoe in staat gesteld door diverse sponsors, al een aantal jaren scriptieprijzen uit voor natuurwetenschappen. Dankzij het Jan Brouwer Fonds is de Maatschappij vanaf 2015 ook in staat scriptieprijzen uit te keren voor de geestes- en maatschappijwetenschappen.