Harmen Jousma katapulteert studenten naar de arbeidsmarkt
Alvast oefenen in de boardroom en start ups door spannende tijden loodsen. Studenten van Harmen Jousma, docent Science Based Business, leren de kunst van het ondernemen al in de collegebanken. Jousma is een van de drie genomineerden voor de Leidse Onderwijsprijs.
Wat is uw reactie op de nominatie?
‘Moeilijk te geloven. Toen ik lang geleden als promovendus onderwijs gaf wist ik nog zeker dat het goed was. Tegenwoordig denk ik altijd dat het beter had gekund, dat het anders moet en dat ik eigenlijk veel meer zou moeten weten.’
Nog drie genomineerden over
Het Leids Studentenplatform (LUS) selecteerde uit ruim 20 nominaties drie genomineerden die nog in de race zijn voor de Leidse Onderwijsprijs, de prijs voor de beste docent van het jaar. De drie kandidaten zijn: Anita van Dissel (docent maritieme geschiedenis), Harmen Jousma (docent Science Based Business bij Wiskunde-en Natuurwetenschappen) en Jan van der Ploeg (docent biodiversiteit bij antropologie). Zij worden allen geïnterviewd voor leidenuniv.nl. Het LUS maakt tijdens de diesviering op 9 februari de winnaar bekend. De prijs bestaat uit een plek binnen de Leiden Teachers’ Academy. Hieraan is een geldbedrag van 25.000 euro verbonden die de winnaar mag besteden aan onderwijs.
Waarom denkt u dat u genomineerd bent?
‘Eerlijk gezegd denk ik dat het meer gaat om de manier waarop ik het onderwijs heb ingericht. Zo heb ik in ons programma case-based onderwijs omarmd zoals dat ook bij business schools gebeurt. Dit draait om uitvoerige cases die gebaseerd zijn op de managementpraktijk. Voorbeeld: in een complexe en onzekere situatie moet het management van een jong bedrijf beslissen of ze andere partijen het recht geven hun nieuwe technologie te gebruiken of dat ze zelf een nieuw product op de markt brengen. De bespreking van de case is interactief en vereist dat studenten voorbereid zijn.’
‘Ik wil studenten kennis bijbrengen waar ze straks als alumnus wat aan hebben.’
Wat maakt uw colleges aantrekkelijk?
‘Die voorbereiding op cases vindt plaats in kleine groepen. Dit proces bevordert de betrokkenheid van de studenten, omdat hen nadrukkelijk wordt gevraagd een gezamenlijke mening te vormen: wat wordt de beslissing en waarom?’
Wat typeert uw stijl van doceren?
‘Informeel, soms confronterend, open en toegankelijk. Hoop ik. Ik weet zeker dat er ook studenten zijn die mijn stijl niet zo waarderen. Maar belangrijker dan mijn stijl van doceren is dat we keuzes maken die gericht zijn op toekomstmogelijkheden buiten het wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld door veel gastsprekers uit de praktijk uit te nodigen en door de wijze waarop we de stages organiseren. Cruciaal is de drive om studenten zoveel mogelijk kennis bij te brengen, maar dan vooral vanuit het perspectief dat ze er als straks als alumnus wat aan hebben.’
Wat zegt het nominatierapport over deze docent?
‘Harmen Jousma heeft samen met collega’s in 2004 Science Based Business opgezet. Dit programma biedt studenten de kans om goed begeleide (binnen- en buitenlandse) stages te lopen bij een van de vele bedrijven waarmee Jousma en SBB samenwerken. Bij RBB (Research Based Business) ligt de nadruk op het ondernemerschap. Jousma creëert een ambitieuze omgeving voor studenten, behartigt hun belang volledig, heeft een sterke focus op onderwijs en ondersteunt studenten met een eigen onderneming. Deze docent is zeer toegankelijk en probeert iedere student maatwerk te bieden. Hij komt beloftes na en is 24/7 bereikbaar. Dankzij vele succesvolle alumni is Jousma’s netwerk een begrip op het Bio Science Park.’