Gouden medaille voor studenten die landmijnen opsporen met een bacterie

Een team met studenten van de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Hogeschool Rotterdam presenteerden tijdens de iGEM competitie aan MIT in Boston een bacterie die landmijnen kan opsporen. Het team won de award voor 'best microfluidics project'.

Hoe werkt het?

De bacterie detecteert vervuiling van de grond doordat mijnen kleine hoeveelheden chemicaliën lekken die zich verspreiden via het grondwater. Als reactie op de detectie geeft de bacterie een elektrisch signaal af. Het team vervaardigde ook een speciaal detectieapparaat wat voor drie euro gemaakt kan worden. Deze zeer betaalbare technologie maakt het voor de inwoners van landmijn geteisterde gebieden mogelijk om hun eigen velden te controleren.

Van fundamenteel naar toegepast

Namens de Universiteit Leiden deden Anne van der Meij en Marielle van Kooten, beiden studenten Biologie, en Tomek Diederen, student Life Science & Technology mee. Samen met tien andere studenten van de Technische Universiteit Delft en de Hogeschool Rotterdam werkten zij aan hun project; een prachtig voorbeeld van hoe fundamenteel onderzoek kan worden ingezet voor praktische toepassingen met een grote maatschappelijke impact.

Wedstrijd op MIT

Bij de iGEM competitie moeten de studententeams een gist of bacterie ontwikkelen met een nieuwe toepassing. 245 teams van over de hele wereld verzamelden zich in Boston aan Massachusetts Institute of Technology en presenteerden hun idee tijdens een grote conferentie.