Historica Carol Gluck nieuwe Cleveringa-hoogleraar

De Amerikaanse historica en Japanologe Carol Gluck is in het collegejaar 2014-2015 de nieuwe Leidse Cleveringa-hoogleraar. Zij houdt op 26 november 2014 de Cleveringa-oratie waarin zij zal ingaan op hoe in Azië de Tweede Wereldoorlog herdacht wordt.

Collectieve herinneringen Carol Gluck

Gluck (1941) is hoogleraar geschiedenis aan Columbia University en doet onderzoek naar modern Japan en Oost-Azië, internationale relaties, geschiedschrijving en collectieve herinneringen in Azië en het Westen. Die combinatie maakt haar een heel geschikte Cleveringa-hoogleraar, aldus Wim van den Doel, decaan Geesteswetenschappen. ‘In Nederland gaan lezingen over de Tweede Wereldoorlog vaak over de verschrikkingen in Europa. Wij willen ook graag de blik richten op Azië. De Tweede Wereldoorlog was immers daadwerkelijk een wereldwijd conflict met zowel in Azië als Europa voor velen dramatische gevolgen. Daarom is het goed na te denken over het grote belang van die oorlog in een ander deel van de wereld.’

Slepende kwesties

In haar oratie zal Gluck uiteenzetten hoe men zich in Azië de Tweede Wereldoorlog herinnert. ‘Het is nog steeds een heel groot en actueel onderwerp. Er spelen nog allerlei slepende kwesties zoals de vraag naar Japanse excuses voor het aan andere landen aangedane leed’, aldus Van Den Doel.

Loopbaan Rudolph Cleveringa

Gluck is onder andere auteur van ‘Thinking with the Past: Modern Japan and History’ (2013), ‘Words in Motion: Toward a Global Lexicon’ (2009) en ‘The End of Elsewhere: Writing Modernity Now’ (American Historical Review, 2011). Ze is een zeer gewaardeerd wetenschapper, binnen en buiten de Verenigde Staten. De historica en japanoloog is lid van de Council of the American Academy of Arts and Sciences en zit in diverse besturen waaronder die van de Japan Society en de Weatherhead Foundation. Ze was eerder gasthoogleraar aan de Universiteit van Tokyo, de Ca' Foscari Universiteit van Venetië en Harvard University.

Beter begrip Japan Eduard Meijers

Naast haar academische werk probeert Gluck ook onder het grote publiek een beter begrip van Japan te bevorderen en was zij lang actief voor de Japan-US Friendship Commission. Voor deze inspanningen ontving ze de Order of the Rising Sun, een hoge onderscheiding van de Japanse regering. Behalve haar oratie zal Gluck in Leiden onder meer een werkcollege geven aan studenten van het Honours College. Helaas is de zaal volgeboekt.

Zie ook

Professor Rudolph Cleveringa, decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, hield op 26 november 1940 zijn historische protestrede in het Academiegebouw tegen het ontslag van zijn Joodse collega Eduard Meijers, hoogleraar Privaatrecht. In opdracht van de Duitse bezetter waren alle ‘niet-Arische personen' uit hun functie ontheven. Cleveringa's toespraak vormde de aanzet tot een staking onder de studenten, waarna de nazi’s de Leidse universiteit sloten.

De Cleveringa-leerstoel is een wisselleerstoel van een jaar en de Cleveringa-hoogleraar houdt zich afwisselend bezig met de Tweede Wereldoorlog of met vraagstukken op het gebied van recht, vrijheid en verantwoordelijkheid. Eerdere Cleveringa-hoogleraren waren onder anderen de historici Michael Ignatieff, Timothy Snyder en Hans Blom, voedselwetenschapper Louise Fresco en Leids bijzonder hoogleraar Job Cohen, destijds burgemeester van Amsterdam.