Vijf Rubicons naar Leiden, drie voor de faculteit

Vijf onderzoeksprojecten van jonge Leidse onderzoekers zijn in de tweede toekenningsronde van de NWO Rubiconsubsidies gehonoreerd. De wetenschappers mogen onderzoek doen aan prestigieuze onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland.

Doel van het Rubicon-programma is talentvolle onderzoekers bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten van KNAW en NWO na voltooiing van hun promotie voor de wetenschap te behouden. Rubicon biedt recent gepromoveerde wetenschappers de mogelijkheid ervaring op te doen aan een buitenlands topinstituut (maximaal twee jaar) of aan een excellent Nederlands onderzoeksinstituut (één jaar).

De Rubiconsubsidie is vernoemd naar de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak deze rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die leidde tot de uitspraak ‘veni, vidi, vici’. De Rubiconsubsidie gaat vooraf aan de Veni-subsidie.

De facultaire Rubiconprojecten

Building Blocks of Life in Space
Dr. E.C. (Edith) Fayolle naar Harvard - Smithsonian Center for Astrophysics (VS) voor 24 maanden
Moleculen die nodig zijn voor het ontstaan van leven worden waargenomen in het heelal. Fayolle gaat onderzoek doen naar de vorming van organische moleculen en hun overlevingskansen onder de extreme omstandigheden in de ruimte. Ze gaat een combinatie van laboratoriumexperimenten en astronomische obeservaties uitvoeren.

Kanker bestrijden zonder ontwikkeling te schaden
S. (Sascha) Hoogendoorn, MSc. Stanford University School of Medicine, department of Chemical and Systems Biology (US) voor 24 maanden
Soms lopen de belangrijke processen die noodzakelijk zijn voor groei van kinderen uit de hand en veroorzaken ze bepaalde types kanker. Hoogendoorn en haar collega-onderzoekers proberen te ontrafelen of het mogelijk is om de kanker te stoppen, terwijl normale ontwikkeling door kan gaan.

Elektronen met immuniteit
Dr. J. (Jörn) Venderbos naar Massachusetts Institute of Technology, Department of Physics (US) voor 24 maanden
Elektronen in materialen hebben vaak last van onzuiverheden en verontreinigingen. Dat belemmert ze in hun transport en zorgt onder andere voor energieverlies. In topologische materialen zijn de elektronen op een speciale manier beschermd - immuun - tegen deze effecten en deze materialen zijn daarom erg aantrekkelijk voor technologische toepassingen. De onderzoekers gaan onderzoek doen naar topologische materialen waarin elektronen ook sterk met elkaar wisselwerken.

De andere Leidse Rubiconprojecten

Kan vriendschap de effecten van kindermishandeling in het brein verminderen?
Dr. A. (Anne-Laura) van Harmelen naar University of Cambridge Department of Psychiatry (GB) voor 24 maanden
Emotionele mishandeling in de kindertijd is gerelateerd aan veranderingen in de hersenen wat betreft de structuur en het functioneren ervan. Hierdoor hebben deze mensen een verhoogd risico op psychische problemen. In dit project onderzoekt Van Harmelen of vriendschappen in de adolescentie deze negatieve effecten van emotionele mishandeling in de kindertijd kunnen verminderen.

Slank worden met vet
Drs. M.R. (Mariëtte) Boon naar Maastricht University voor 15 maanden
Mensen met een Hindoestaanse achtergrond hebben een sterk verhoogde kans op het ontwikkelen van type 2 diabetes. In Maastricht gaat Boon onderzoeken of vermeerderen van de hoeveelheid bruin vet, dat in rap tempo opgeslagen energie in warmte omzet, deze bevolkingsgroep metabool gezonder maakt.

Meer over Rubicons