Egbert Koops wint internationale prijs voor beste rechtshistorische proefschrift in Europa

Egbert Koops heeft de "Premio Speciale dell 'Università di Camerino, intitolato 'Alan Rodger'" gewonnen voor zijn proefschrift uit 2010. Koops promoveerde in 2010 cum laude in Leiden op het proefschrift "Vormen van subsidiariteit" (Den Haag: Boom 2010), over de werking van het subsidiariteitsbeginsel bij pand, hypotheek en borgtocht.

Premio Boulvert

De 'premio Boulvert' is een grote internationale prijs die driejaarlijks wordt uitgereikt voor het beste rechtshistorische proefschrift dat in die periode in Europa is verschenen. De jury bestond uit 13 gerenommeerde hoogleraren uit 7 verschillende landen. Het IXe concours besloeg de periode 2010-2012. Ditmaal waren er 50 boeken genomineerd. De uitreiking vond 10 september plaats aan de Universiteit van Salzburg.

Naast de premio Boulvert zelf, wordt in het concours ook een zestal speciale prijzen uitgereikt. De speciale prijzen zijn uitgeloofd namens instituten als het Italiaanse Constitutionele Hof en verschillende universiteiten (Camerino, Paris II, Napels). Koops ontving de speciale prijs van de universiteit van Camerino, die sinds dit jaar ook is vernoemd naar de recent overleden Engelse "law lord" en romanist Alan Rodger.

Bijzonder

Het is zeldzaam dat een Nederlander in het concours wordt onderscheiden, en al helemaal met een proefschrift dat in het Nederlands is geschreven. Dit jaar viel nog één andere Nederlander in de prijzen, te weten Saskia Roselaar, die in 2010 eveneens in Leiden promoveerde bij Luuk de Ligt (Oude Geschiedenis) op een Engelstalig proefschrift over "Public Land in the Roman Republic".