Project SkinPrint van Leidse masterstudenten wint de Digital Award van de Philips Innovation Award
Vier Leidse studenten die de masterspecialisatie Science Based Business volgen, bedachten een concept om met een 3D Bioprinter menselijke huid te produceren. Slachtoffers van brandwonden zouden dankzij Skinprint minder operaties nodig hebben en er minder littekens aan over houden.
Het team studenten bestaat uit Ingmar van Hengel, Paul Ormel, Tessa Sandberg en Eline Kuiper. Tijdens de finale op 14 mei jongstleden presenteerden zij hun business idee voor een publiek van ondernemers, investeerders en adviseurs.
Over SkinPrint
De behoefte aan menselijke huid is dringend en nog altijd stijgend. Patiënten met brandwonden en huidziekten lijden intens door het verwijderen van de huid. Veel patiënten kunnen niet nauwkeurig worden behandeld met de huidige therapieën, aangezien de hoeveelheid en kwaliteit van de menselijke huid door de huidige technieken onvoldoende is. Daarom is de verbetering van de menselijke huidproductie hard nodig.
SkinPrint zal dit grote probleem oplossen door de productie van de menselijke huid met een 3D Bioprinter. SkinPrint zal de 3D Bioprinter combineren met de geavanceerde technologie van geïnduceerde pluripotente stamcellen (iPS) die de vorming van stamcellen van gespecialiseerde cellen, bijvoorbeeld haar- of huidcellen mogelijk maakt. Deze cellen worden vervolgens gebruikt als de inkt voor de bioprinter. De afgedrukte cellen vormen uiteindelijk alle lagen van de huid. Met het gebruik van iPS gepersonaliseerde geneeskunde wordt bereikt dat de patiënt wordt behandeld met eigen cellen. De behandeling van patiënten kan enorm worden verhoogd door het afdrukken de gepersonaliseerde huid. De integratie van iPS-technologie met de 3D Bioprinter zal het productieproces van de huid versnellen, samen met een verbeterde kwaliteit van de huid. SkinPrint beoogt behandeling van patiënten te verbeteren door het produceren van de huid van de toekomst.
Digital Award
Alle halve finalisten gingen de strijd aan om op Facebook, Twitter en alle andere social media het meeste aandacht te genereren. Ook werd er gekeken naar de omgang met comments op de verschillende berichten. Deze kunnen negatief of positief zijn. En wat hebben de finalisten gedaan op het gebied van crowd thinking? Het team Skinprint ontving hiervoor de Digital Award.
Philips Innovation Award 2013
De uiteindelijke winnaar van de Philips Innovation Award 2013 is Scisports. Het team van Universiteit Twente heeft de grootste databank in het voetbal ontwikkeld waarmee professionele voetbalclubs geholpen worden met de verbetering van hun scouting. Het doel van SciSports is om transfers van spelers in de sport efficiënter te maken en daarvoor hebben ze een duurzame versie van Moneyball voor voetbalclubs. Dit team heeft de prijs ter waarde van 47.000 euro op 14 mei in ontvangst genomen.
Ook is de winnaar van de duurzaamheidsprijs werd bekend gemaakt. De duurzaamheidsprijs is gewonnen door Surjoyal. SURYOJAL, in vrije vertaling “WATER-VAN-DE-SUN”, is een innovatief product dat de twee vitale natuurlijke hulpbronnen exploiteert: water- en zonne-energie. De zonne-energie wordt benut om het vermogen te leveren aan de geïntegreerde fotovoltaïsche (PV) en het membraanontzilting (MD)-systeem, waardoor “groene” elektriciteit wordt geproduceerd en zuiver gedestilleerd water wordt geleverd op een duurzame manier.