Slangengif een bron van inspiratie

Freek Vonk reist de hele aardbol over om wetenschappelijk onderzoek te doen en TV-programma’s op te nemen. Hij melkt overal ter wereld gevaarlijke slangen voor evolutionair onderzoek en de zoektocht naar nieuwe geneesmiddelen. In het lab test hij de medicinale toepassingen van het gif, onder meer als antibioticum. Promotie 6 september.

Passie voor slangen

Dieren fascineren en inspireren hem. ‘Slangen blijven altijd mijn eerste en grote liefde’ schrijft hij. Zijn passie voor deze reptielen en het enthousiasme waarmee hij erover vertelt en schrijft maken deze dieren ook voor de grootste angsthaas bijna aaibaar.

Zoektocht naar antibiotiastoffen

In de serie ‘Loslopend Wild’ waren Vonk en de Nederlandse radio- en televisiepresentator Eddy Zoëy in Suriname. Daar gingen ze op zoek naar de reuzenanaconda, de grootste slang ter wereld. Niet alleen voor het maken van de serie, maar ook om het reptiel bloed af te nemen voor wetenschappelijk onderzoek. Zowel om de diversiteit in de dierenwereld aan te tonen, als voor zijn zoektocht naar antibiotica.

Bewijs

Met zijn promotieonderzoek levert Vonk bewijs voor het idee dat gifgenen van slangen op verschillende manieren evolueren en daarmee flexibeler zijn dan tevoren werd gedacht. Een belangrijke ontdekking, omdat dit betekent dat die verschillende stoffen in het slangengif mogelijkheden bieden voor de farmaceutische wetenschap.

Stelling

Veel medicijnen vinden hun oorsprong in kennis over de biochemische stoffen uit planten en dieren. Een van de stellingen in Vonks proefschrift luidt dan ook:

Het beschermen en behouden van biodiversiteit is niet alleen van immens belang voor het voortbestaan van onze planeet, maar ook voor het voortbestaan van de mensheid en de menselijke gezondheid.

Beurzen en prijzen

Vonks promotieonderzoek werd ondersteund met een Toptalent-beurs, die ruimte geeft aan jonge, creatieve onderzoekstalenten om hun promotietraject zelf in te vullen. Daarnaast ontving hij vele andere beurzen, waaronder een Rubicon.

Bekende Nederlander

Vonk presenteert de jeugdserie ‘Freek op Safari’, was te zien in het TV-programma Klokhuis en komt regelmatig langs bij ‘De Wereld Draait Door’. Sinds zijn optredens is hij een van de bekendste biologen van Nederland.

F.J. Vonk
Titel: Snake evolution and the application of snake venom
Datum: Donderdag  6 september 2012
Tijd: aanvang 10:00 uur