Chemie in Leiden ontvangt NWO-gelden voor drie onderzoeksscholen

Onderzoeksorganisatie NWO biedt financiële ondersteuning aan drie onderzoeksscholen op het gebied van chemie. Het Leiden Institute of Chemistry is nauw bij die samenwerkingsverbanden betrokken.

Nieuwe onderzoeksschool

Er gaat 800.000 euro naar de nu nog in oprichting zijnde Netherlands Research School of Chemical Biology. Deze samenwerking tussen verschillende onderzoeksgroepen van de Universiteit Leiden, de Radboud Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen en de Technische Universiteit Eindhoven maakt betere integratie van onderzoek en onderwijs in de chemische biologie mogelijk.

Bestaande samenwerkingsverbanden

Ook ontvangen twee al bestaande scholen een bijdrage van elk 8 ton. Het in 1991 opgerichte Netherlands Institute for Catalysis Research, een samenwerkingsverband tussen onderzoeksgroepen van 8 Nederlandse universiteiten die onderzoek doen naar katalytische processen. Daarnaast ook de in 1994 opgerichte school voor moleculaire chemie (Holland Research School of Molecular Chemistry). Dit is een samenwerkingsverband van de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam.

Zie ook