In memoriam Prof.dr. Rob Schilperoort

Wij ontvingen het droevige bericht dat onze oud-collega Prof.dr. Rob Schilperoort op 25 juni jl is overleden.

Zijn naam als wetenschapper zal voor altijd verbonden blijven met het onderzoek naar plantentumoren. Dit onderzoek zou van veel bredere betekenis blijken dan alleen voor de plantenziektekunde. De veroorzaker van deze tumoren, Agrobacterium tumefaciens, bleek gebruikt te kunnen worden als vehicle om planten genetisch te modificeren, hetgeen vanaf de jaren 1980 de stoot gaf tot de plantenbiotechnologie.

Geen wonder dat in die jaren, Rob, als voorzitter van de landelijke Programma Commissie Biotechnologie (PCB), een gedreven stimulator was voor de biotechnologie in het algemeen. Hij was succesvol pionier op het gebied van valorisatie van universitaire kennis, en was een van de visionairs achter het succesvolle Leidse Bioscience Park.

Rob was founding Editor-in Chief van het gerenommeerde internationale tijdschrift Plant Molecular Biology en medeoprichter van de International Society of Plant Molecular Biology (ISPMB). Hij was één van de drijvende krachten achter de Leidse Moleculaire Plantkunde en de oprichting van het samenwerkingsverband tussen UL en TUD, op het gebied van de biotechnologie (BDL).

Rob was een zeer geliefd docent, met een aanstekelijk gevoel voor humor.

Onze gedachten gaan uit naar zijn familie en nabestaanden. Wij wensen hen veel sterkte toe bij het verwerken van dit grote verlies.