Bernhard Hommel lid Nationale Akademie der Wissenschaften

Cognitief psycholoog prof.dr. Bernhard Hommel is gekozen tot lid van de Leopoldina, de Deutsche Akademie der Wissenschaften. Het lidmaatschap van de Leopoldina is een blijk van internationale erkenning.

De Leopoldina

De Leopoldina is de Duitse evenknie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), de Britse Royal Society en Amerikaanse National Academy of Science. De Leopoldina adviseert de Duitse overheid en internationale instituties als de G8. De Leopoldina heeft ook afdelingen in Oostenrijk en Zwitserland. Aan toetreding tot de Leopoldina gaat een zware selectieprocedure vooraf.

De taak van de (internationale) leden is:

• de identificatie en uitwerking van belangrijke actuele thema’s

• de communicatie daarover naar politiek en publiek

• de vertegenwoordiging daarvan in de internationale discussie

De Leopoldina is de oudste, van oorsprong natuurwetenschappelijke vereniging ter wereld. De Leopoldina is gesticht in 1652 en vernoemd naar Leopold I (1640 – 1705), keizer van het Duitse 'Heilige Roomse rijk'. 169 leden ontvingen een Nobelprijs; de Leidse natuurkundige Heike Kamerlingh Onnes was een van hen.

(26 februari 2012, CH)

Zie ook