Cecília Salgado wint Casimir-Ziegler onderzoeksbeurs

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de Nordrhein-Westfälische Akademie der Wissenschaften und der Künste kennen de Hendrik Casimir-Karl Ziegler Onderzoeksstipendia 2011 toe aan Cecília Salgado. Beide Akademies stellen jaarlijks beurzen beschikbaar aan jonge postdocs. De beurzen zijn bestemd voor een gastonderzoekerschap van een jaar in het buurland.

Indrukwekkend onderzoek

Dr. Cecília Salgado (1982) werkt als postdoc bij de Universiteit Leiden en is in 2009 gepromoveerd aan de Université de Paris VII. Haar onderzoek is gericht op de arithmetische algebraïsche meetkunde, een deelgebied van de wiskunde waarin men het aantal oplossingen van een stelsel vergelijkingen probeert te bepalen of te begrenzen door middel van meetkundige eigenschappen van dit stelsel. Salgado heeft vermoedens geformuleerd voor stelsels die hoger dimensionale meetkundige objecten beschrijven en al indrukwekkende deelresultaten behaald. Het stipendium stelt Cecília Salgado in staat om haar onderzoek voort te zetten aan het Max Planck Instituut in Bonn.

Casimir-Zieglerstipendia

De Casimir-Zieglerstipendia zijn genoemd naar de eerste president van de KNAW, prof.dr. Hendrik Casimir, en die van de Nordrhein-Westfälische Akademie prof.dr. Karl Ziegler. Beide Akademies kennen de onderzoeksbeurzen jaarlijks toe aan een jonge postdoc uit Nederland en één uit Noordrijn-Westfalen. De prijs in Noordrijn-Westfalen gaat in 2011 naar Dr. Matthias Kortmann (1979). Hij is werkzaam als postdoc bij het Centrum voor Nederlandstudies van de Universiteit Münster en is in 2010 summa cum laude gepromoveerd bij het Instituut voor Politicologie van dezelfde universiteit. De stipendia van maximaal 50.000 euro worden afwisselend uitgereikt in de vakgebieden geestes- en sociale wetenschappen, en natuur- en levenswetenschappen.