Is dat wat voor mij, wetenschappelijk onderwijs?

De Aansluitingsprogramma's vwo-wo van de Universiteit Leiden en de Technische Universiteit Delft bieden een aansluitingsmodule studievaardigheden aan die leerlingen uit 4, 5 en 6 vwo kunnen volgen ter kennismaking met wetenschappelijk onderwijs.

Online Proefstuderen

De aansluitingsmodule bestaat uit studiemateriaal en een aantal bijbehorende opdrachten waar leerlingen gedurende acht weken zelfstandig mee aan de slag gaan met begeleiding vanuit de universiteit via internet. Voor elk profiel is een thema beschikbaar dat dient als uitgangspunt voor de opdrachten.

Studiekeuze

Door het maken van de aansluitingsmodule kan een leerling voor zichzelf bepalen of het wetenschappelijk onderwijs het type onderwijs is dat past bij de desbetreffende leerling. Zo proberen de Aansluitingsprogramma's vwo-wo de leerlingen te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze, al dan niet in het wetenschappelijk onderwijs.

OVO/LOB

Na afronding ontvangen de deelnemers een certificaat waar de universiteiten de waarde van 20 slu (studielasturen) aan hebben verbonden. Scholen kunnen deze slu overnemen en laten meetellen voor OVO/LOB (Oriëntatie op VervolgOnderwijs/LoopbaanOriëntatie en Beroep).

Voorjaarscursus

De voorjaarscursus 2010 vindt plaats van 15 maart t/m 7 mei 2010. Belangstellende leerlingen kunnen zich via de website aanmelden tot 8 maart 2010. Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt; aan deelname zijn geen kosten verbonden. Deelname aan deze aansluitingsmodule is alleen nuttig als leerlingen zelf de motivatie hebben om de opdrachten ook daadwerkelijk te maken en zij dus bereid zijn om hier gemiddeld 2,5 uur per week aan te besteden.