Logo Universiteit Leiden.

nl en

Onderzoek

In Navigatie Lab Leiden doen we onderzoek naar ruimtelijke cognitie. We volgen hierbij 3 thema’s: navigatievermogen, ruimtelijke vaardigheden, en nieuwe technieken

Navigatievermogen

Iedere dag doen we het: we vinden onze weg. Naar ons werk of school, of gewoon naar de badkamer. Ook al doen we het veel, de weg vinden, navigeren, is best complex. We gebruiken ons gevoel voor richting, onthouden afslagen en afstanden, en maken in gedachten een plaatje van onze omgeving. Ook zijn er grote verschillen tussen mensen: de een verdwaalt regelmatig in zijn eigen wijk en de ander vindt altijd en overal de weg. In ons lab doen we onderzoek naar die verschillen tussen mensen. Is het echt zo dat mannen beter kaart kunnen lezen? Wat gebeurt er met je navigatievaardigheden als je ouder wordt? En maakt het uit of je in een stad woont of op het platteland?

We kijken ook naar verdwalen, wanneer navigeren dus niet goed lukt. Dit zien we veel bij mensen met niet aangeboren hersenletsel, ongeveer een op de drie patiënten heeft verdwaalklachten. We doen onderzoek om deze klachten beter te begrijpen en om goede tests en behandelingen te ontwikkelen. We werken hierbij veel samen met onderzoekers en klinisch specialisten, van onder andere Revalidatiecentrum De Hoogstraat en het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Ruimtelijke vaardigheden

Niet alleen bij navigeren gebruiken we ruimtelijke vaardigheden, dit is ook van belang bij allerlei andere dagelijkse taken. We onderzoeken welke neuropsychologische testen het meest geschikt zijn om ruimtelijke vaardigheden te meten en hoe mensen hierin verschillen. In diverse samenwerkingen kijken we hoe je ruimtelijke vaardigheden kunt gebruiken om bijvoorbeeld onderwijs beter bij de student te laten passen. Samen met onderzoekers van Heelkunde in het Leids Universitair Medisch Centrum kijken we hoe anatomielesmateriaal het beste past bij studenten met verschillende ruimtelijke vaardigheden.

Nieuwe technieken in de neuropsychologie

Technische ontwikkelingen gaan snel, en sommige van die ontwikkelingen zijn veelbelovend voor de neuropsychologie. Wij richten ons op virtual reality en serious gaming technieken. Virtual reality is bijvoorbeeld heel geschikt om ruimtelijke vaardigheden te meten en te oefenen. We onderzoeken of we afstanden en tijdsduur hetzelfde waarnemen in virtuele werelden als in de echte wereld en wat de effecten zijn als we deze waarneming manipuleren. Zo zien we bijvoorbeeld dat we mensen verder kunnen laten lopen bij de fysiotherapeut, door een virtuele omgeving ongemerkt uit te rekken.

Serious gaming, oftewel computerspel elementen gebruiken om een serieus doel te bereiken, kan heel zinvol zijn in neuropsychologische revalidatie. Mensen kunnen thuis gebruik maken van digitale oefeningen die gepersonaliseerd zijn in bijvoorbeeld moeilijkheidsgraad. Wij onderzoeken hoe dit soort serious gaming behandeling het beste vormgegeven kunnen worden. Hierin werken we veel samen met zowel technische experts, als de zorgverleners en patiënten zelf.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.