Verena Ly
Senior beleidsadviseur
- Naam
- Dr. V. Ly
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- v.ly@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8932-3065
Als beleidsadviseur geeft Verena advies aan het Instituutsbestuur van Psychologie bij het ontwikkelen, implementeren, evalueren, en bijstellen van beleid.
Meer informatie over Verena Ly
Blogs
Als beleidsadviseur geeft Verena advies aan het Instituutsbestuur van Psychologie bij het ontwikkelen, implementeren, evalueren, en bijstellen van beleid.
Verena's aandachtsgebieden liggen voornamelijk in het domein onderzoek. Echter, in haar werk is Verena ervan overtuigd dat een integrale benadering belangrijk is om de organisatie te helpen ontwikkelen.
Verena's missie om de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek te verbeteren en de onderzoekscultuur te bevorderen is gegroeid uit persoonlijke ervaringen als onderzoeker en docent. In haar missie hecht Verena waarde aan een kennis-gedreven cultuur en evidence-based beleidsontwikkeling. Verena werkt dan ook graag samen met onderzoekers, beleids- en andere functionarissen die ook willen bijdragen aan deze missie. Het universiteit brede project Empower your PhD is een voorbeeld van één van haar initiatieven.
Achtergrond
Verena Ly heeft meer dan 10 jaar ervaring in het onderzoek en onderwijs. Ze heeft een achtergrond in multidisciplinair onderzoek waarbij ze onder andere expertise uit de experimentele psychopathologie, neurocognitieve wetenschappen, en klinisch onderzoek heeft gecombineerd. Ze heeft een onderzoeksmaster in de Klinische en Gezondheidspsychologie afgerond aan Universiteit Leiden (2010). Hierna heeft ze met een persoonlijke NWO Mozaïek beurs haar promotieonderzoek gedaan aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2010-2014). Vervolgens heeft ze ervaring opgedaan als post-doctoraal onderzoeker en coördinator van een multicenter klinisch onderzoek bij Karakter, academisch centrum voor kinder- en jeugd psychiatrie en het Radboudumc (2014-2016). In 2016 was zij teruggekeerd naar Universiteit Leiden, eerst als Universitair Docent in de Klinische Psychologie en vanaf 2021 als beleidsmedewerker onderzoek bij het Instituut Psychologie.
Zie hier voor haar publicaties.
Werkdagen
Verena werkt van maandag tot en met vrijdag (op locatie: maandag, dinsdag, donderdag).
Senior beleidsadviseur
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Instituutsbureau Psychologie
- Huberts‐Bosch A., Bierens M., Rucklidge J.J., Ly V., Donders R., van de Loo‐Neus G.H.H., Arias‐Vasquez A., Klip H., Buitelaar J.K., van den Berg S.W. & Rommelse N.N. (2024), Effects of an elimination diet and a healthy diet in children with Attention‐Deficit/Hyperactivity Disorder: 1‐Year prospective follow‐up of a two‐arm randomized, controlled study (TRACE study), JCPP Advances : e12257.
- Schie C.C. van, Cook J.L., Elzinga B.M. & Ly V. (2023), A boost in self-esteem after positive social evaluation predicts social and non-social learning, Royal Society Open Science 10: .
- Huberts-Bosch A., Bierens M., Ly V., Velde J. van der, Boer H. de, Beek G. van, Appelman D., Visser S., Bos L.H.P., Reijmers L., Meer J. van der, Kamphuis N., Draaisma J.M.T., Donders R., Loo-Neus G.H.H. van de, Hoekstra P.J., Bottelier M., Arias-Vasquez A., Klip H., Buitelaar J.K., Berg S.W. van den & Rommelse N.N. (2023), Short-term effects of an elimination diet and healthy diet in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized-controlled trial, European Child and Adolescent Psychiatry : .
- Koppenborg K.A., Garnefski N., Kraaij V. & Ly V. (2022), Academic stress, mindfulness-related skills and mental health in international university students, Journal of American College Health : 1-9.
- Ligneul R., Mainen Z.F., Ly V. & Cools R. (2022), Stress-sensitive inference of task controllability, Nature Human Behaviour 6: 812-822.
- Charpentier C.J., Faulkner P., Pool E.R., Ly V., Tollenaar M.S., Kluen L.M., Fransen A., Yamamori Y., Lally N., Mkrtchian A., Valton V., Huys Q.J.M., Sarigiannidis I., Morrow K.A., Krenz V., Kalbe F., Cremer A., Zerbes G., Kausche F.M., Wanke N., Giarrizzo A., Pulcu E., Murphy S., Kaltenboeck A., Browning M., Paul L., Cools R., Roelofs K., Pessoa L., Harmer C.J., Chase H.W., Grillon C., Schwabe L., Roiser J.P., Robinson O.J. & O’Doherty J.P. (2021), How representative are neuroimaging samples?: Large-scale evidence for trait anxiety differences between fMRI and behaviour-only research participants, Social Cognitive and Affective Neuroscience 16(10): 1057-1070.
- Bosch A., Bierens M., Wit. A.G. de, Ly V., Velde J. van der, Boer H. de, Beek G. van, Appelman D., Visser S., Bos L., Meer J. van der, Kamphuis N., Draaisma J.M.T., Donders R., Loo-Neus G.H.H. van de, Hoekstra P.J., Bottelier M., Arias-Vasquez A., Klip H., Buitelaar J.K., Berg S.W. van den & Rommelse N.N. (2020), A two arm randomized controlled trial comparing the short and long term effects of an elimination diet and a healthy diet in children with ADHD (TRACE study): Rationale, study design and methods, BMC Psychiatry 20: 262.
- Ly V., Wang K.S., Bhanji J. & Delgado M.R. (2019), A Reward-Based Framework of Perceived Control, Frontiers in Neuroscience 13: e65.
- Piray P., Ly V., Roelofs K., Cools R. & Toni I. (2019), Emotionally aversive cues suppress neural systems underlying optimal learning in socially anxious individuals, Journal of Neuroscience 39(8): 1445-1456.
- Cools R., Den Ouden H.E.M., Ly V. & Huys Q.J.M. (2018), Can we advance our understanding of emotional behavior by reconceptualizing it as involving valuation? . In: Fox A.S., Lapate R.C., Shackman A.J. & Davidson R.J. (red.), The nature of emotion. Fundamental questions. New York: Oxford University Pres. 571 p.
- Buitelaar J.K., Rommelse N., Ly V. & Rucklidge J.J. (2018), Nutritional intervention for ADHD. In: Banaschewski T., Coghill D. & Zuddas A. (red.), Oxford Textbook of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Berlin, London, New York: Oxford University Press. 472 p.
- Ly V., Bottelier M., Hoekstra P.J., Vasquez A.A., Buitelaar J.K. & Rommelse N.N. (2017), Elimination diets’ efficacy and mechanisms in attention deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder, European Child and Adolescent Psychiatry 26(9): 1067–1079.
- Ly V., Roijendijk L., Hazebroek H., Tonnaer C. & Hagenaars M.A. (2017), Incident-experience predicts freezing-like responses in firefighters, 12(10): e0186648.
- Ly V., Von Borries A.K.L., Bulten B.H., Cools R. & Roelofs K. (2016), Reduced transfer of affective value to instrumental behavior in violent offenders, Journal of Abnormal Psychology 125(5): 657-663.
- Ly V., Bergmann T.O., Gladwin T., Volman I., Usberti N., Cools R. & Roelofs K. (2016), Reduced affective biasing of instrumental action with prefrontal tDCS, Brain Stimulation 9(3): 380-387.
- Niermann H.C.M., Ly V., Smeekens S., Figner B., Riksen-Walraven J.M. & Roelofs K. (2015), Infant attachment predicts bodily freezing in adolescence: evidence from a prospective longitudinal study, Frontiers in Behavioral Neuroscience 9: e263.
- Ly V., Cools R. & Roelofs K. (2014), Aversive disinhibition of behaviour and striatal signalling in social avoidance, Social Cognitive and Affective Neuroscience 19: 1530-1536.
- Bloemendaal M., Janssen L., Ly V. & Wegman J. (2014), Cognitieve balans: Wat is het en hoe kan het onderwijs erop inspelen?, Kennisnet: 4W Weten Wat Werkt en Waarom 3(4): 30-37.
- Brazil I., Hagenaars M., Ly V., Kwaks N., Jellema S., Vries M., Verkes R., Bulten E., Von Borries K. & Roelofs K. (2013), De rol van freeze-fight-flightreacties bij plegers en slachtoffers van gewelddadige aanslagen. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
- Browning M., Grol M., Ly V., Goodwin G.M., Holmes E.A. & Harmer C. (2011), Using an experimental medicine model to explore combination effects of pharmacological and cognitive interventions for depression and anxiety, Neuropsychopharmacology 36: 2689-2696.
- Ly V. & Roelofs K. (2009), Social anxiety and cognitive expectancy of aversive outcome in avoidance conditioning, Behaviour Research and Therapy 47(10): 840-847.
- Rieffe C., Oosterveld P., Miers A.C., Meerum Terwogt M. & Ly V. (2008), Emotion awareness and internalising symptoms in children and adolescents: The Emotion Awareness Questionnaire revised, Personality and Individual Differences 45(8): 756-761.