Tom Heyman
Universitair docent
- Naam
- Dr. T.D.P. Heyman
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- t.d.p.heyman@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0565-441X
Sinds oktober 2019 is Tom Heyman aan de slag als Universitair Docent (UD) bij de sectie Methodologie & Statistiek van de Faculteit Sociale Wetenschappen. Daarvoor werkte hij aan de KU Leuven (België), waar hij zijn doctoraat in de psychologie behaalde in 2016, en vervolgens een driejarig postdoctoraal mandaat uitoefende, beiden gefinancierd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen.
Onderzoek
Tijdens zijn periode aan de KU Leuven, bestudeerde Tom Heyman het mentale lexicon aan de hand van semantische priming. Het is namelijk zo dat mensen woorden en afbeeldingen sneller herkennen wanneer ze net een semantisch gerelateerde stimulus zijn tegengekomen (bvb. het woord hond wordt sneller herkend wanneer mensen net ervoor een afbeelding van een kat hebben gezien). Aan de hand van dit soort effecten kunnen we dan een uitspraak doen over de structuur van ons mentale woordenboek.
Daarnaast heeft Tom Heyman ook onderzoek gedaan rond taalontwikkeling, gedistribueerde semantische modellen, scalaire implicaturen, en publicatiepraktijken. Momenteel focust hij zich op sequentiële toetsing, een procedure waarbij de evidentie voor bepaalde statistische modellen wordt geëvalueerd terwijl er data wordt verzameld, methodes om oneerlijkheid te onderzoeken, en buigt hij zich over de vraag of wetenschap inderdaad zichzelf corrigeert.
Onderwijs
Aan de KU Leuven doceerde Tom Heyman in verschillende statistiekvakken, en heeft hij seminaries gegeven over het Open Science Framework, R Markdown, en verantwoorde onderzoekspraktijken zoals pre-registratie, data delen,… Momenteel is hij verbonden aan de vakken Perspectief op Carrièreplanning en Bachelorproject Psychologie. Daarnaast is hij ook medewerker bij het scriptieatelier.
Links
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Methodologie & Statistiek
- Claesen A., Vanpaemel W., Maerten A-S., Verliefde T., Tuerlinckx F. & Heyman T.D.P. (2023), Data sharing upon request and statistical consistency errors in psychology: a replication of Wicherts, Bakker and Molenaar (2011), PLoS ONE 18(4): e0284243.
- Heyman T.D.P. & Heyman G. (2023), The impact of ChatGPT on human data collection: a case study involving typicality norming data, Behavior Research Methods : .
- Lennep J.P.A. van, Middendorp H. van, Veldhuijzen D.S., Peerdeman K.J., Blythe J.S., Thomaïdou M.A., Heyman T.D.P. & Evers A.W.M. (2023), The optimal learning cocktail for placebo analgesia: a randomized controlled trial comparing individual and combined techniques, The Journal of Pain 24(12): 2240–2256 .
- Pittelkow M.-M., Field S.M., Isager P.M., Veer A.E. van 't, Anderson T., Cole S.N., Dominik T., Giner-Sorolla R., Gok S., Heyman T.D.P., Jekel M., Luke T.J., Mitchell D.B., Peels R., Pendrous R., Sarrazin S., Schauer J.M., Specker E., Tran U.S., Vranka M.A., Wicherts J.M., Yoshimura N., Zwaan R.A. & Ravenzwaaij D. van (2023), The process of replication target selection in psychology: what to consider?, Royal Society Open Science 10(2): .
- Heyman T. & Vanpaemel W. (2022), Multiverse analyses in the classroom, Meta-Psychology 6: .
- Heyman T., Boere R., Jong S. de, Hoogeterp L., Kraaijenbrink J., Kuipers C., Dijk M. van, Rijn L. van & Wijk T. van (2022), The effect of stress on semantic memory eetrieval: a multiverse analysis, Collabra: Psychology 8(1): 35745.
- Rohrer J.M., Tierney W., Uhlmann E.L., DeBruine L.M., Heyman T., Jones B., Schmukle S.C., Silberzahn R., Willén R.M., Carlsson R., Lucas R.E., Strand J., Vazire S., Witt J.K., Zentall T.R., Chabris C.F. & Yarkoni T. (2021), Putting the self in self-correction: findings from the loss-of-confidence project, Perspectives on Psychological Science : .
- Rabagliati H., Moors P. & Heyman T.D.P. (2020), Can item effects explain away the evidence for unconscious sound symbolism? An adversarial commentary on Heyman, Maerten, Vankrunkelsven, Voorspoels, and Moors (2019), Psychological Science 31(9): 1200-1204.
- Heyman T. & Maerten A.-S. (2020), Correction notices in psychology: impactful or inconsequential?, Royal Society Open Science 7(10): 200834.
- Demiddele K., Heyman T. & Schaeken W. (2020), Schoolchildren’s transitive reasoning with the spatial relation ‘is left/right of’, Thinking and Reasoning : .
- Heyman T., Moors P. & Rabagliati H. (2020), The benefits of adversarial collaboration for commentaries, Nature Human Behaviour 4: 1217.
- Heyman T., Vankrunkelsven H., Voorspoels W., White A., Storms G. & Verheyen S. (2020), When cheating is an honest mistake : a critical evaluation of the matrix task as a measure of dishonesty, Collabra: Psychology 6(1): 12.