Tim Mainhard
Hoogleraar onderwijswetenschappen
- Naam
- Prof.dr. M.T. Mainhard
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- m.t.mainhard@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-2151-1398
Tim Mainhard werkt als hoogleraar Onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Tim Mainhard richt zich vooral op hoe interactie en het sociale klimaat in het basis- en het voortgezet onderwijs het beste geoperationaliseerd kunnen worden en hoe de interactie tussen leerkracht en leerling bij kan dragen aan motivatie, welzijn en leren.
Kort cv en onderoek
Na zijn studie Psychologie in Maastricht promoveerde Tim Mainhard aan de Universiteit Utrecht op een proefschrift over interpersoonlijk gedrag van leerkrachten in de klas. Voor zijn onderzoek kreeg hij in het vervolg veel erkenning, zoals een Rubicon en een Veni-beurs en verschillende onderzoeksprojecten bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NWO-NRO).
Zijn onderzoek over interpersoonlijke processen in de klas is relevant voor actuele vraagstukken, zoals burgerschapsonderwijs, kansengelijkheid en het lerarentekort. Tim Mainhard richt zich vooral op hoe interactie en het sociale klimaat in het basis- en het voortgezet onderwijs het beste geoperationaliseerd kunnen worden en hoe de interactie tussen leerkracht en leerling bij kan dragen aan motivatie, welzijn en leren. Zijn onderzoek richt zich ook op implicaties voor leerkrachten zelf, zoals beroepsmatig welzijn en stress.
Activiteiten
Tim Mainhard was coördinator van de AERA Special Interest Group Classroom Management, is associate editor geweest voor Learning and Instruction en heeft als lid van meerdere ethiek commissies ruime ervaring met de toetsing van sociaalwetenschappelijk onderzoek. Hij is sinds september 2022 onderwijsdirecteur van de graduate school ICO (Interuniversity Center for Educational Sciences).
Onderwijs
Naast zijn taken in de afstudeerrichting Onderwijswetenschappen en de Research Master Education and Child Studies bij het Institituut Pedagogische Wetenschappen is Tim als coördinator (EMPO – Educatieve Master Primair Onderwijs) en opleider en docent (EMPO en ACPA – Academische Pabo) betrokken bij de twee Leidse academische lerarenopleidingen voor het primaire onderwijs.
Beurzen
- NWO en NRO onderzoeksbeurzen: Tim Mainhard is als hoofd- of medeaanvrager betrokken (geweest) bij verschillende onderzoeksprojecten, veelal promotieonderzoek (totaal > €1,5 mln)
- NWO Veni beurs "Bridge over Troubled Water: High Quality Teacher-Student Interaction as a Protective Factor for Students At-Risk of School Failure and Dropout"
- NWO Rubicon beurs "A Componential Approach to Perceptions of the Classroom Social Climate"
Werkdagen
Maandag t/m vrijdag
Hoogleraar onderwijswetenschappen
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Thijs Jochem, Krijnen Minke, Van Vemde Lian, Hornstra Lisette, Mainhard Tim & Wansink Bjorn (2025), The diversity teaching beliefs scale: Addressing cultural diversity, communalities between cultures, and the national culture in the classroom, Teaching and Teacher Education 153: 104846 (104846).
- Mainhard M. T. (2024), Citizenship in the Elementary Classroom Through the Lens of Peer Relations [Building Democratic Citizenship Through the Invisible Hand of the Teacher] (vertaling Krijnen M.A., Wansink B.G.J., Berg Y.H.M. van den Tartwijk J. van & Mainhard T.), Educational Psychology Review 36: 34.
- Hoekstra N. A.H, Berg Y.H.M van den, Lansu T. A.M, Peetz H.K, Mainhard M.T & Cillessen A.H.N (2024), Can classroom seating arrangements help establish a safe environment for victims? A randomized controlled trial, Aggressive Behavior 50(5): 1/15 (22713).
- Hooijdonk M. van, Mainhard M.T., Kroesbergen E.H & Tartwijk J van (2024), Can elementary school teachers assess students’ creative problem solving abilities?, Teaching and Teacher Education 146: 104644.
- OmarchevskaY, Leeuwen A van & Mainhard M.T (2024), The flipped classroom: first-time student preparatory activity patterns and their relation to course performance and self-regulation, Journal of Computing in Higher Education 36(3): 1/23.
- Endedijk H.M., Swart F. de, Molenaar J., Hammer A., Laros N., Pranger S., van der Stelt E., van Rossum S., van Genderen A., van Hout G., Zee M. & Mainhard M.T. (2023), BeGRP. Bekwaam in gedrag: responsief door perspectief. Leiden: Leiden University. [overig].
- Donker M.H., Scheepers D., Gog T. van, Hove A. van den, McIntyre N. & Mainhard M.T. (2023), Handling demanding situations: associations between teachers’ interpersonal behavior, physiological responses, and emotions, The Journal of Experimental Education : 1-19.
- Klunder S., Smit B.H.J, Slegers K., Saab N., Nahon A., Mainhard M.T. & Admiraal W (2023), Meedoen op afstand in een hybride klas: Interactie met leerlingen met een chronische aandoening. Leiden: ICLON, Universiteit Leiden.
- Hoekstra N.A.H., Berg Y.H.M. van den, Lansu T.A.M., Mainhard M.T. & Cillessen A.H.N. (2023), Teachers’ goals and strategies for classroom seating arrangements: a qualitative study, Teaching and Teacher Education 124: 104016.
- Endedijk H.M., Hendrickx M. & Mainhard M.T. (2022), Jij bent hun voorbeeld, Didaktief 2022(1): 1-3.
- Vemde L. van, Donker M.H. & Mainhard T. (2022), Teachers, loosen up! How teachers can trigger interpersonally cooperative behavior in students at risk of academic failure, Learning and Instruction 82: 101687.
- Jaspers W.M., Prins F., Meijer P.C., Mainhard T. & Wubbels T. (2022), Mentor teachers’ intended intervening during student teachers’ lessons: a vignette study in Dutch primary education, Teaching and Teacher Education 117: 103342.
- Roos A., Goetz T., Krannich M., Donker M., Bieleke M., Caltabiano A. & Mainhard T. (2022), Control, anxiety and test performance: self‐reported and physiological indicators of anxiety as mediators, British Journal of Educational Psychology : .
- Pol J. van de, Vries N. de, Poorthuis A.M.G. & Mainhard T. (2022), The questionnaire on teacher support adaptivity (QTSA): reliability and validity of student perceptions, The Journal of Experimental Education : 1-33.
- Mainhard T., Donker M.H. & Gog T. van (2022), When closeness is effortful: teachers’ physiological activation undermines positive effects of their closeness on student emotions, British Journal of Educational Psychology 92(4): 1384-1402.
- Gasser L., Cillessen A.H.N., Huber C., MainhardT., Müller C.M. & Zurbriggen C.L.A. (2022), Editorial: the role of teachers in students' social inclusion in the classroom, Frontiers in Education 7: 830973.
- Hooijdonk M. van, Mainhard T., Kroesbergen E.H. & Tartwijk J. van (2022), Examining the assessment of creativity with generalizability theory: an analysis of creative problem solving assessment tasks✰, Thinking Skills and Creativity 43: 100994.
- Hendrickx M.M.H.G., Kos L.G., Cillessen A.H.N. & Mainhard T. (2022), Reciprocal associations between teacher-student relations and students' externalizing behavior in elementary education? : A within-dyad analysis, Journal of School Psychology 90: 1-18.
- Sun X., Hendrickx M.M.H.G., Goetz T., WubbelsT. & Mainhard T. (2022), Classroom social environment as student emotions' antecedent: mediating role of achievement goals, The Journal of Experimental Education 90(1): 146-157.
- Wubbels T., Mainhard M.T., Brok P. den, Claessens L. & Tartwijk J. van (2022), Classroom management at different timescales: an interpersonal perspective. In: Sabornie E.J. & Espelage D.L. (red.) Handbook of classroom management. New York : Routledge. 388-414.
- Educational Director - Onderwijsdirecteur