Sandy Overgaauw
Universitair docent
- Naam
- Dr. S. Overgaauw
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- s.overgaauw@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-5353-5143
Sandy Overgaauw behaalde haar master Pedagogische Wetenschappen (specialisatie Orthopedagogiek) aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar promotieonderzoek onderzocht zij de ontwikkeling van de neurale correlaten van empathie bij gezonde kinderen en adolescenten. Het doel was om inzicht te krijgen in de ontwikkeling en individuele verschillen in empathie en de relatie met (pro)sociaal gedrag.
Kort cv
Sandy Overgaauw behaalde haar master Pedagogische Wetenschappen (specialisatie Orthopedagogiek) aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar promotieonderzoek onderzocht zij de ontwikkeling van de neurale correlaten van empathie bij gezonde kinderen en adolescenten. Het doel was om inzicht te krijgen in de ontwikkeling en individuele verschillen in empathie en de relatie met (pro)sociaal gedrag.
Onderwijs
Sandy Overgaauw is coördinator van het bachelorvak Interpersoonlijke Beroepsvaardigheden (IBP-track). Daarnaast is Sandy als werkgroepdocent betrokken bij het vak Perspectief op Carrièreplanning (IBP studenten) en begeleidt zij masterstudenten bij het schrijven van hun thesis.
Onderzoek
Momenteel onderzoekt zij hoe individuen hun gedrag monitoren in sociale situaties, bijvoorbeeld wanneer een fout wordt gemaakt die gevolgen heeft voor een ander. Zij richt zich hierbij met name op individuen met psychopathische trekken. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de neurale mechanismen die betrokken zijn bij het monitoren van gedrag in een sociale context.
Daarnaast zal Sandy in navolging van het onderzoek dat zij tijdens haar promotieonderzoek heeft uitgevoerd, de individuele verschillen in ontwikkelingsroutes in klinische populaties verder onderzoeken. Concreet zal zij per september 2018 starten met een nieuw project (gefinancierd door een KNAW Sara van Dam beurs) in samenwerking met haar onderzoekpartners Dr. Einat Levy-Gigi van de Bar Ilan Universiteit en Prof. dr. Ellen de Bruijn (Klinische Psychologie). Met dit project zal worden onderzocht wat er in de hersenen gebeurt wanneer jongeren fouten maken die gevolgen hebben voor leeftijdgenoten. Hierbij zal een vergelijking worden gemaakt tussen Nederlandse jongeren en Israëlische jongeren die opgroeien in een stressvolle omgeving. Hierbij zal specifiek worden gekeken naar de rol van angst en empathie.
Beurzen
2018: KNAW Sara van Dam projectbeurs
Relevante links
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Klinische Psychologie
- De Bruijn E.R.A., Jansen M. & Overgaauw S. (2020), Enhanced error-related brain activations for mistakes that harm others: ERP evidence from a novel social performance-monitoring paradigm, NeuroImage 204: 116238.
- Tollenaar M.S. Overgaauw S. (2020), Empathy and mentalizing abilities in relation to psychosocial stress in healthy adult men and women, Heliyon 6(8): e04488.
- Overgaauw S., Jansen M. & Bruijn E.R.A. de (2020), Self-centered or other-directed: neural correlates of performance monitoring are dependent on psychopathic traits and social context, Cortex 129: 199-210.
- Jansen M., Overgaauw S. & Bruijn E.R.A. de (2020), Social cognition and obsessive-compulsive disorder: a review of subdomains of social functioning, Frontiers in Psychiatry 11: 118.
- Van der Graaff J., Overgaauw S., de Wied M. & Branje S. (2020), Empathy and perspective taking. In: Hupp S. & Jewell J. (red.), The Encyclopedia of Child and Adolescent Development: Wiley.
- Overgaauw S., Jansen M., Korbee N.J. & Bruijn E.R.A. de (2019), Neural Mechanisms Involved in Social Conformity and Psychopathic Traits: Prediction Errors, Reward Processing and Saliency, Frontiers in Behavioral Neuroscience 13: e160.
- Mendoza Diaz A., Overgaauw S., Hawes D. & Dadds M. (2018), Intergenerational Transmission of Callous-Unemotional Traits, Child Psychiatry and Human Development 49(3): 480-491.
- Ruissen M.I., Overgaauw S. & De Bruijn E.R.A. (2018), Being right, but losing money: the role of striatum in joint decision making, Scientific Reports 8: e6711.
- Kleibeuker S.W., Stevenson C.E., Aar L. van der, Overgaauw S., Duijvenvoorde A.C. van & Crone E.A. (2017), Training in the adolescent brain: An fMRI training study on divergent thinking, Developmental Psychology 53(2): 353-365.
- Overgaauw S., Rieffe C.J., Broekhof E., Crone E.A.M. & Güroğlu B. (2017), Assessing Empathy across Childhood and Adolescence: Validation of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents (EmQue-CA), Frontiers in Psychology 8(870): 1-9.
- Vrijhof C.I., Bulk B.G. van den, Overgaauw S., Lelieveld G.-J., Engels R.C.M.E. & IJzendoorn M.H. van (2016), The Prosocial Cyberball Game: Compensating for social exclusion and its associations with empathic concern and bullying in adolescents, Journal of Adolescence 52: 27-36.
- Overgaauw S. (19 februari 2015), Social reorientation in adolescence : neurobiological changes and individual differences in empathic concern (Dissertatie, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Crone E.A., Güroğlu B.
- Overgaauw S., Van Duijvenvoorde A.C., Gunther Moor B. & Crone E.A. (2015), A longitudinal analysis of neural regions involved in reading the mind in the eyes, Social Cognitive and Affective Neuroscience 10(5): 619-627.
- Van Duijvenvoorde A.C.K., Op de Macks Z.A., Overgaauw S., Gunther Moor B., Dahl R.E. & Crone E.A. (2014), A cross-sectional and longitudinal analysis of reward-related brain activation: Effects of age, pubertal stage, and reward sensitivity, 89: 3-14.
- Overgaauw S., Güroğlu B., Rieffe C. & Crone E.A. (2014), Behavior and Neural Correlates of Empathy in Adolescents, Developmental Neuroscience 36(3-4): 210-219.
- Crone E.A., Will G.J., Overgaauw S. & Güroğlu B. (2014), Social decision-making in childhood and adolescence. In: Lange P.A.M. van, Rockenbach B. & Yamagishi T. (red.), Reward and Punishment in Social Dilemmas. New York: Oxford University Press. 161-181.
- Overgaauw S., Güroğlu B. & Crone E.A. (2012), Fairness considerations when I know more than you do: Developmental comparisons, Frontiers in Developmental Psychology 3: 1-8.
- Op de Macks Z.A., Gunther Moor B., Overgaauw S., Güroğlu B., Dahl R. & Crone E.A. (2011), Testosterone levels correspond with increased ventral striatum activation in response to monetary rewards in adolescents, Developmental Cognitive Neuroscience 1(4): 506-516.