Melle van der Molen
Universitair docent
- Naam
- Dr. M.J.W. van der Molen
- Telefoon
- +31 71 527 6042
- m.j.w.van.der.molen@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0431-7630
Melle van der Molen doet onderzoek op het snijvlak van cognitieve neurowetenschappen en klinische ontwikkelingspsychologie.
Meer informatie over Melle van der Molen
Promovendi
Melle van der Molen doet onderzoek op het snijvlak van cognitieve neurowetenschappen en klinische ontwikkelingspsychologie.
Onderzoek
Het werk van Van der Molen ligt op het snijvlak van cognitieve neurowetenschappen en klinische ontwikkelingspsychologie. Een belangrijk onderdeel van zijn werk is het gebruik maken van een 'multi-method' benadering, waarbij cognitieve screening, hersenonderzoek en geavanceerde statistische methoden worden gecombineerd om transdiagnostische 'markers' te ontdekken van psychologische stoornissen.
In 2018 heeft Van der Molen het CoDAP Lab opgericht. In dit lab wordt onderzoek gedaan naar Cognitieve, Ontwikkelings- en Affectieve Psychofysiologie. Een belangrijke onderzoekslijn op dit moment betreft "Biases in social-evaluative feedback-guided learning in anxiety". Met behulp van elektrofysiologie (EEG/EKG) en gedrags- en vragenlijstgegevens wordt onderzoek gedaan naar individuele verschillen in de reactie op sociaal-evaluatieve stressoren en het leren van sociaal-evaluatieve feedback. Daarnaast maken onderzoekers in dit lab gebruik van netwerk analyses (bijvoorbeeld community structure analyses, minimum spanning tree analyses en graph theory) om subgroep profielen te detecteren in gedrags- en hersendata, om zo heterogeniteit tussen psychologische stoornissen beter te begrijpen. Ook helpen deze netwerkanalyses mogelijk in de vroege detectie van psychologische problematiek.
Onderwijs
- Developmental Psychophysiology & Psychopathology (Research Master, Course Coordinator)
- Research Apprenticeship Psychology (Coordinator)
- Bachelor Project (Supervisor)
- (Research) Master Thesis (Supervisor)
- Research Internship (Supervisor)
Loopbaan
Melle van der Molen is momenteel werkzaam als universitair docent in de sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie van het instituut Psychologie van de Universiteit Leiden.
In 2007 is Van der Molen afgestudeerd in de specialisatie klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2011 is hij gepromoveerd aan dezelfde universiteit onder supervisie van Prof. K. Richard Ridderinkhof and Dr. Ger J.A. Ramakers. In zijn promotieonderzoek heeft Van der Molen onderzoek gedaan naar de gevolgen van genetische afwijkingen op hersenontwikkeling en cognitieve functies in fragiele X syndroom. In 2011 is hij naar Universiteit Leiden gekomen om als post-doc onderzoek te doen naar neurocognitieve endofenotypes van sociale angststoornis in het lab van Prof. Michiel Westenberg. In 2012 is Van der Meulen aangesteld als universitair docent in met als expertisegebied 'Neurocognitieve en Klinische-Ontwikkelingspsychologie'.
Begeleiding promovendi
- Hanjie Liu, MSc. "The dynamic brain network architecture of reinforcement learning in social anxiety". 2022-2026.
- Elise Kortink, MSc. “Changing minds in social anxiety: A developmental network approach to cognitive biase modification”. Gesubsidieerd met een NWO research talent grant. 2018-2022.
- Anita Harrewijn, "Shy parent, shy Child? Delineating psychophysiological endophenotypes of social anxiety disorder", 2018.
Subsidies en Prijzen
- Credibility in Neuroscience Team Award (2023). Uitgereikt door The British Neuroscience Association aan de #EEGManylabs Project Team.
- NWO Research Talent grant Elise Kortink, MSc (€233K). Rol: hoofdonderzoeker.
- Leiden Family Lab study of Social Anxiety Disorder (2011-2018; Rol: Co-PI; instituutsfinanciering €120K).
- Prijs om te reizen naar de European Science Foundation conferentie over met het onderwerp “Gene Expression to Neurobiology and Behavior: Human Brain Development and Developmental Disorders" (Saint Feliu de Guixols, Spanje, September 2009).
- NWO poster prijs (1e plaats).
- Socrates-Erasmus beurs om zes maanden te verblijven bij Fondazione Santa Lucia (IRCCS) en de Universiteit Sapienza Rome, Italië (2006).
Registraties
- Basiskwalificatie onderwijs
- Basisregistratie psychodiagnostiek (Nederlands Instituut voor Psychologen)
Lidmaatschap wetenschappelijke verenigingen
- Society for Psychophysiological Research (SPR)
- FLUX Society for Developmental Cognitive Neuroscience
- European Society for Cognitive and Affective Neuroscience (ESCAN)
- International Society for Developmental Psychobiology (ISDP)
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Torzillo J., Topel S., Harrewijn A., Molen M.J.W. van der & Veen F. van der (2024), Subjective pain and reward in a social judgment paradigm, Current Psychology : 1-14.
- Zhang X., Molen M.J.W. van der, Otieno S.C.S.A., He Z., Leppänen P.H.T. & Li H. (2022), Neural correlates of acceptance and rejection in online speed dating: an electroencephalography study, Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 22(1): 145-159.
- Topel S., Noordt S.J.R. van, Willner C.J., Banz B.C., Wu J., Castagna P., Kortink E.D., Molen M.J.W. van der & Crowley M.J. (2021), As they wait: anticipatory neural response to evaluative peer feedback varies by pubertal status and social anxiety, Developmental Cognitive Neuroscience 51: 101004.
- Fraga-González G., Smit D.J.A., Molen M.J.W. van der, Tijms J., Stam C.J., Geus E.J.C. de & Molen M.W. van der (2021), Graph analysis of EEG functional connectivity networks during a letter-speech sound binding task in adult dyslexics, Frontiers in Psychology 12: 767839.
- Fraga Gonzalez G., Smit D.J.A., Van der Molen M.J.W., Tijms J., De Geus E.J.C. & Van der Molen M.W. (2019), Probability learning and feedback processing in dyslexia: A performance and heart rate analysis, Psychophysiology 56(12): e13460.
- Bexkens A., Huizenga H.M., Neville D.A., d'Escury-Koenigs A.L.C., Bredman J.C., Wagemaker E. & Van der Molen M.W. (2019), Peer-influence on risk-taking in male adolescents with mild to borderline intellectual disabilities and/or behavior disorders, Journal of Abnormal Child Psychology 47(3): 543-555.
- Harrewijn A., Van der Molen M.J.W., Van Vliet I.M., Tissier R.L.M. & Westenberg P.M. (2018), Behavioral and EEG responses to social evaluation: A two-generation family study on social anxiety, NeuroImage: Clinical 17: 549-562.
- Harrewijn A., Van der Molen M.J.W., Van Vliet I.M., Houwing-Duistermaat J.J. & Westenberg P.M. (2018), Delta-beta correlation as a candidate endophenotype of social anxiety: A two-generation family study, Journal of Affective Disorders 227: 398-405.
- Molen M.J.W. van der, Harrewijn A. & Westenberg P.M. (2018), Will they like me? Neural and behavioral responses to social-evaluative peer feedback in socially and non-socially anxious females, Biological Psychology 135: 18-28.
- Kortink E.D., Weeda W.D., Crowley M.J., Gunther Moor B. & Van der Molen M.J.W. (2018), Community structure analysis of rejection sensitive personality profiles: A common neural response to social evaluative threat?, Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 18(3): 581-595.
- Bas J.M., Harrewijn A., Tissier R.L.M., Van der Molen M.J.W., Van Steenbergen H., Van Vliet I.M., Reichart C.G., Houwing-Duistermaat J.J., Slagboom P., Van der Wee N.J.A. & Westenberg P.M. (2018), The Leiden Family Lab study on Social Anxiety Disorder: A multiplex, multigenerational family study on neurocognitive endophenotypes, International Journal of Methods in Psychiatric Research 27(2): e1616.
- Poppelaars E.S., Harrewijn A., Westenberg P.M. & Van der Molen M.J.W. (2018), Frontal delta-beta cross-frequency coupling in high and low social anxiety: An index of stress regulation?, Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 18(4): 764-777.
- Harrewijn A., Van der Molen M.J.W., Verkuil B., Sweijen S.W., Houwing-Duistermaat J.J. & Westenberg P.M. (2018), Heart rate variability as candidate endophenotype of social anxiety: A two-generation family study, Journal of Affective Disorders 237: 47-55.
- Fraga Gonzalez G., Smit D.J.A., Van der Molen M.J.W., Tijms J., Stam C.J., De Geus E.J.C. & Van der Molen M.W.J. (2018), EEG resting state functional connectivity in adult dyslexics using phase lag index and graph analysis, Frontiers in Human Neuroscience 12: e341.
- Van der Molen M.J.W., Dekkers L.M.S., Westenberg P.M., Van der Veen F.M. & Van der Molen M.W. (2017), Why don't you like me? Midfrontal theta power in response to unexpected peer rejection feedback, NeuroImage 146: 474-483.
- Harrewijn A., Schmidt L.A., Westenberg P.M., Tang A. & Van der Molen M.J.W. (2017), Electrocortical measures of information processing biases in social anxiety disorder: A review, Biological Psychology 129: 324-348.
- Harrewijn A., Van der Molen M.J.W. & Westenberg P.M. (2016), Putative EEG measures of social anxiety: Comparing frontal alpha asymmetry and delta-beta cross-frequency correlation, Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 16(6): 1086-1098.
- Veen F.M. van der, Molen M.J.W. van der, Molen M.W. van der & Franken I.H.A. (2016), Thumbs up or thumbs down? Effects of neuroticism and depressive symptoms on psychophysiological responses to social evaluation in healthy students, Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 16(5): 836-847.
- Fraga Gonzalez G., Van der Molen M.J.W., Zaric G., Bonte M., Tijms J., Blomert L., Stam C.J. & Van der Molen M.W. (2016), Graph analysis of EEG resting state functional networks in dyslexic readers, Clinical Neurophysiology 127(9): 3165-3175.
- Dekkers L.M.S., Van der Molen M.J.W., Gunther Moor B., Van der Veen F.M. & Van der Molen M.W. (2015), Cardiac and electro-cortical concomitants of social feedback processing in women, Social Cognitive and Affective Neuroscience 10(11): 1506-1514.
- Van der Molen M.J.W. (2015), Abnormal EEG oscillatory dynamics in fragile X syndrome: Insights from resting-state and stimulus processing investigations, International Journal of Developmental Neuroscience 47: 78-78.
- Van der Molen M.J.W., Stam C.J. & Van der Molen M.W. (2014), Resting-state EEG oscillatory dynamics in Fragile X Syndrome: Abnormal functional connectivity and brain network organization , PLoS ONE 9(2): e88451.
- Van der Molen M.J.W., Poppelaars E.S., Van Hartingsveldt C.T.A., Harrewijn A., Gunther Moor B. & Westenberg P.M. (2014), Fear of negative evaluation modulates electrocortical and behavioral responses when anticipating social evaluative feedback, Frontiers in Human Neuroscience 7(936): 1-12.
- Van der Molen M.J. & Van der Molen M.W. (2013), Reduced alpha and exaggerated theta power during the resting-state EEG in fragile X syndrome, Biological Psychology 92(2): 216-219.
- Van der Molen M.J.W. (2012), Het fragiele-X-syndroom: Cognitieve vaardigheden en onderliggende problemen in de informatieverwerking, Neuropraxis 16: 53-60.
- Van der Molen M.J., Van der Molen M.J.W., Ridderinkhof K.R., Hamel B.C., Curfs L.M. & Ramakers G.J. (2012), Auditory change detection in fragile X syndrome males: a brain potential study, Clinical Neurophysiology 123(7): 1309-1318.
- Van der Molen M.J.W., Van der Molen M.W., Ridderinkhof K.R., Hamel B.C., Curfs L.M. & Ramakers G.J. (2012), Attentional set-shifting in fragile X syndrome, Brain and Cognition 78(3): 206-217.
- Van der Molen M.J.W., Van der Molen M.W., Ridderinkhof K.R., Hamel B.C., Curfs L.M. & Ramakers G.J. (2012), Auditory and visual cortical activity during selective attention in fragile X syndrome: a cascade of processing deficiencies, Clinical Neurophysiology 123(4): 720-729.
- Van der Molen M.J.W., Huizinga M., Huizenga H.M., Ridderinkhof K.R., Van der Molen M.J.W., Hamel B.J., Curfs L.M. & Ramakers G.J. (2010), Profiling Fragile X Syndrome in males: Strengths and weaknesses in cognitive abilities, Research in Developmental Disabilities 31(2): 426-439.