Marja Oudega
Docent
- Naam
- M.H. Oudega MPhil
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- m.h.oudega@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8086-3751
Kort CV
Marja Oudega, MA., is een Ph.D. student in het Brain and Education Lab, bij Paul van den Broek . Ze heeft een achtergrond in taalwetenschap en discourse, en doet onderzoek naar cognitieve aspecten van leesbegrip en leesprocessen in het project 'Fostering reading comprehension skills'.
Onderzoek
Ik doe onderzoek naar standards of coherence, of de mate van tekstbegrip welke een lezer probeert te bereiken tijdens het lezen van een tekst. Ik onderzoek welke factoren invloed hebben op deze standard, en hoe dit verschil tussen lezers, maar ook binnen een lezer, afhankelijk van bijvoorbeeld de leestaak.
Subsidies
- LUF subsidie studiereis (1400 euro)
- COST STSM grant (900 euro)
Relevante links
Promotor
Docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Oudega M.H. & Van den Broek P.W. (2018), Standards of Coherence in Reading: Variations in Processing and Comprehension of Text. In: Millis K., Long D.L., Magliano J.P. & Wiemer K. (red.), Deep Comprehension. Multi-Disciplinary Approaches to Understanding, Enhancing, and Measuring Comprehension. New York: Routledge. 41-51.
- Yeari M., Oudega M. & Van den Broek P.W. (2017), The effect of highlighting on processing and memory of central and peripheral text information: Evidence from eye movements, Journal of Research in Reading 40(4): 365-383.
- Oudega M.H., Koornneef A.W. & Van den Broek P.W. (2016), Individual differences in text processing under cognitive load: The effect of reading skill and WM capacity. SWAET 2016 / The Scandinavian Workshop on Applied Eye Tracking , Turku. SWAET 2016 / The Scandinavian Workshop on Applied Eye Tracking 19 juni 2016 - 21 juni 2016.
- Yeari M., Broek P.W. van den & Oudega M.H. (2015), Processing and memory of central versus peripheral information as a function of reading goals: evidence from eye-movements, Reading and Writing 28(8): 1071-1097.
- Van den Broek P.W., Beker K. & Oudega M.H. (2015), Inference generation in text comprehension: automatic and strategic processes in the construction of a mental representation. In: O'Brien E.J., Cook A.E. & Lorch R.F. (red.), Inferences during reading. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 94-121.
- Oudega M.H. (2014), Reading processes and cognitive load: The influence of individual differences in reading skill and working memory capacity, ST&D annual meeting, Chicago, USA. 24th Society for Text and Discourse Annual Meeting, Chicago. 4 augustus 2014 - 6 augustus 2014. [conferentie poster].