Liza van den Bosch
Universitair docent
- Naam
- Dr. L.J. van den Bosch
- Telefoon
- +31 71 527 3724
- l.j.van.den.bosch@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-1483-2628
Liza van den Bosch is universitair docent bij de programmagroep onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Liza van den Bosch
Liza van den Bosch in de media
Kort CV
- 2022 - heden: Universitair docent bij de programmagroep Onderwijswetenschappen, Instituut Pedagogische Wetenschappen
- 2019-2022: Docent Onderwijswetenschappen, Instituut Pedagogische Wetenschappen.
- 2014-2019: PhD, proefschrift ‘The role of linguistic diversity in early reading comprehension’ onder begeleiding van Prof. Ludo Verhoeven en Prof. Eliane Segers, Radboud Universiteit.
- 2014: MSc ‘Educational Sciences: Learning in Interaction’ (cum laude), Universiteit Utrecht.
- 2012: BSc Onderwijswetenschappen, Universiteit Utrecht.
Onderzoek
Het onderzoek van Liza van den Bosch is gericht op leesvaardigheid, taalontwikkeling en meertaligheid. Haar promotieonderzoek ging over begrijpend lezen bij beginnende lezers met verschillende taalachtergronden.
Publicaties
Wetenschappelijke publicaties
- Bosch, L. J. van den. (2020). The role of linguistic diversity in early reading comprehension (Doctoral thesis, Radboud University, Nijmegen, the Netherlands).
- Bosch, L. J. van den, Segers, E., & Verhoeven, L. (2019). The role of linguistic diversity in the prediction of early reading comprehension: A quantile regression approach. Scientific Studies of Reading, 23, 203-219. doi:10.1080/10888438.2018.1509864
- Bosch, L. J. van den, Segers, E., & Verhoeven, L. (2018). Online processing of causal relations in beginning first and second language readers. Learning and Individual Differences, 61, 59-67. doi:10.1016/j.lindif.2017.11.007
Vakpublicaties
- Bosch, L. J. (2020). Begrijpend lezen bij beginnende lezers met verschillende taalachtergronden. Onderwijsbrochure. Retrieved from: https://www.ru.nl/onderzoekindeschool/onderzoek/ primair-onderwijs/begrijpend-lezen-beginnende-lezers/
- Bosch, L. J. van den, Segers, E., & Verhoeven, L. (2017). Begrijpend lezen bij eentalige en tweetalige kinderen. In R. van Steensel & E. Segers (Eds.), Succesvol lezen in het onderwijs (pp. 127-139). Delft: Eburon.
- Bosch, L. J. van den, & Hilte, M. (2015). Het effect van auditieve ondersteuning bij de toets begrijpend lezen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 54, 483-494.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen