Kimia Heidary
Promovendus/gast
- Naam
- Mr.drs. K. Heidary
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- k.heidary@law.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-1976-927X
Kimia Heidary is sinds maart 2020 als promovenda verbonden aan de afdeling Bedrijfswetenschappen van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Ze behaalde haar bachelor Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht (2016), waarna zij tevens een master Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam (2017) en een master Privaatrecht (specialisatie Intellectueel Eigendom) aan de Universiteit Utrecht (2019) behaalde.
In haar interdisciplinaire onderzoek richt Kimia Heidary zich op online prijsdiscriminatie. Het doel is om inzicht te verkrijgen in de psychologie van bedrijven en consumenten, en wat de implicaties zijn voor consumentengedrag en marktregulering. De titel van haar PhD project is “An empirical legal examination of online price discrimination, justice, and regulation”. Door middel van juridisch-empirisch onderzoek onderzoekt zij de regulerende rol van het recht met betrekking tot online prijsdiscriminatie.
Het onderzoek vindt plaats in het kader van het facultaire onderzoeksproject Empirical Legal Studies voor het sectorplan Rechtsgeleerdheid. Met een achtergrond in zowel rechten als communicatiewetenschap, brengt Kimia Heidary verschillende disciplines samen om haar onderzoeksvragen te beantwoorden en de rol van online prijsdiscriminatie binnen onze maatschappij te belichten. Haar onderzoek biedt praktische handvaten voor toekomstige marktregulering.
Promovendus/gast
- Faculteit Rechtsgeleerdheid
- Instituut Fiscale en Economische vakken
- Bedrijfswetenschappen
- Heidary K. & Pluut H. (2025), All is (not) fair in personalized pricing: antecedents and outcomes of consumer fairness perceptions, Journal of Revenue and Pricing Management : .
- Heidary K. (2024), Prijspersonalisatie en privaatrecht. In: Leuyerink R., Bartels S.E. & Boom W.H. van (red.), Prijs en privaatrecht. Serie Onderneming en Recht nr. 149. Deventer: Wolters Kluwer. 369-388.
- Rest J.I. van der & Heidary K. (2024), Personalised pricing under the current European legal framework: a call for ethics, sustainability and responsibility in the age of artificial intelligence, Research in Hospitality Management 14(1): 1-8.
- Heidary K. (27 februari 2024), The Digital Services Act is here: what about its enforcement?. Leiden Law Blog. Leiden: Leiden University (Leiden University). [blog].
- Heidary K., Rest J.I. van der & Custers B.H.M. (2024), Discrimination grounds and personalized pricing: Consumer perceptions of of fairness, norm alignment, legality, and trust in markets, Internet Policy Review 13(4): 1-37.
- Heidary K. (2024), Het verrichten van kwalitatief empirisch-juridisch onderzoek naar praktijkperspectieven: Een verkennend onderzoek naar online prijsdiscriminatie, Nederlands Tijdschrift voor Burgerlijk Recht 2024(9-10): 288-297 (NTBR 2024/33).
- Heidary K. & Pistora D. (2023), Juicy stories: niet langer alleen de vruchten plukken, Ars Aequi 72(2): 83 (AA20230083).
- Groothoff B., Heidary K. & Kouwenberg M. (2023), Van scriptie naar studentartikel: een handreiking, Ars Aequi 72(4): 298-302 (AA20230298).
- Groenewoud D. & Heidary K. (2023), Kunst met een kleine letter k: een interview met rechtbanktekenares Renée van den Kerkhof, Ars Aequi 72(7/8): 600-605 (AA20230600).
- Heidary K. & Maathuis E. (2023), Een stokje steken voor staken, Ars Aequi 72(9): 611 (AA20230611).
- Hartman L.G.L. & Heidary K. (2022), Het verschil tussen kunnen en willen, Ars Aequi 71(4): 251 (AA20220251).
- Heidary K., Custers B.H.M., Pluut H. & Rest J.I. van der (2022), A qualitative investigation of company perspectives on online price discrimination, Computer Law and Security Review 46: 105734.
- Mak V., Veldt G.M. & Heidary K. (2022), European Consumer Protection 2.0 [organizer of panel] (International Conference for Empirical Legal Studies). [overig].
- Heidary K. (29 juli 2022), Personalised pricing is happening: here’s what you need to know. Leiden Law Blog. Leiden: Universiteit Leiden. [blog].
- Rest J.I. van der, Sears A.M., Kuokkanen H. & Heidary K. (2022), Algorithmic pricing in hospitality and tourism: call for research on ethics, consumer backlash and CSR, Journal of Hospitality and Tourism Insights 5(4): 771-781.
- Heidary K. & Custers B.H.M. (2021), Online prijsdiscriminatie: algoritmische prijspersonalisatie in het licht van het discriminatieverbod en consumentenbescherming, Nederlands Juristenblad 96(30): 2507-2513 (NJB 2021/2282).
- Heidary K. (3 december 2020), E-commerce and consumer data: Is regulation needed?. Leiden Law Blog. [blog].
- Redacteur