Kim Stroet
Universitair docent
- Naam
- Dr. K.F.A. Stroet
- Telefoon
- +31 71 527 3955
- k.f.a.stroet@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-6775-4454
Kim Stroet werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Kim Stroet
Kort CV
Kim Stroet werkt als universitair docent bij het instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij is gepromoveerd op een onderzoek naar leraar-leerling interacties en motivatie in het vmbo. Proefschrift: ‘Studying motivation in classrooms’ (2014). (Co-)promotoren: dr. M.C.J.L. Opdenakker & prof. dr. A.E.M.G. Minnaert.
Zij heeft een BSc en MSc in Sociale Psychologie met een minor onderzoeksmethodologie en een MSc in Sociologie met een minor data-analyse (Rijksuniversiteit Groningen).
Onderzoek
Op dit moment is Kim bezig met het ontwikkelen van een onderzoekslijn bedoeld om meer inzicht te krijgen in hoe motivatie, betrokkenheid en creativiteit kunnen worden ondersteund in verschillende schoolse contexten. Zij heeft daarbij aandacht voor processen binnen het kind, maar ook voor groepsprocessen en voor gelijke kansen. De komende tijd ligt de nadruk op open opdrachten, cognitieve autonomie, omgaan met diversiteit in de klas en verbondenheid in een inclusieve gemeenschap. Zij maakt binnen deze onderzoekslijn gebruik van mixed methods en werkt nauw samen met basisscholen in Den Haag en Leiden.
Kim is betrokken bij de kenniswerkplaats ‘Gelijke Onderwijskansen, Haags Onderwijs Anders’. Binnen deze kenniswerkplaats werkt zij samen met gemeente Den Haag, drie schoolbesturen en zes basisscholen in Den Haag. De focus ligt op ruimte geven aan en bevorderen van onderzoekend vermogen op school en een praktijksensitieve houding op de universiteit. De centrale inhoudelijke thema’s zijn: motivatie, leerkracht-verwachtingen, feedback en ouderbetrokkenheid. De werkplaats wordt gesubsidieerd door gemeente Den Haag en vanuit de Gelijke Kansen Alliantie.
Lopende en komende projecten
- Zie en hoor je mij? Analyse van factoren die bijdragen aan ongelijke kansen bij de overgang van PO naar VO in Leiden. Dit project betreft een samenwerking tussen onderzoekers, schoolbesturen in Leiden en gemeente Leiden. Dit project wordt gefinancierd vanuit de Gelijke Kansen Alliantie.
- Afstandsonderwijs tijdens corona. Onderzoek naar de ervaringen van kinderen, ouders en leraren. Dit project wordt gesubsidieerd door Universiteit Leiden en Universiteit Twente.
- Differentiatie in het basisonderwijs. Hoe ervaren kinderen dit? Wat betekenen niveaugroepen voor motivatie? Dit project wordt gesubsidieerd door Universiteit Leiden.
- Promotieonderzoek samen met UU gericht op het tegengaan van etnische en socio-economische segregatie in scholen. Kim zal als co-promotor betrokken zijn. Dit project wordt gefinancierd door NRO (start juli 2022).
Onderwijs
Kim geeft onderwijs in de bachelor Pedagogische Wetenschappen, in de master Onderwijswetenschappen en aan de Academische Pabo. Daarnaast is Kim als lid van het ontwikkelteam betrokken bij de nieuwe Haagse academische lerarenopleiding, die zal focussen op grootstedelijk onderwijs, diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid.
Werkdagen
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Hornstra T.E., Stroet K., Rubie-Davies C. & Flint A. (2023), Teacher expectations and self-determination theory: considering convergence and divergence of theories, Educational Psychology Review 35: 76.
- Ahmadi A., Noetel M., Parker P., Ryan R.M., Ntoumanis N., Reeve J.,Beauchamp M., Dicke T., Yeung A., Ahmadi M., Bartholomew K., Chiu T.K.F., Curran T., Erturan G., Flunger B., Frederick C., Froiland J.M., González-Cutre D., Haerens L., Jeno L.M., Koka A., Krijgsman C., Langdon J., White R.L., Litalien D., Lubans D., Mahoney J., Nalipay M.J.N., Patall E., Perlman D., Quested E., Schneider S., Standage M., Stroet K., Tessier D., Thogersen-Ntoumani C., Tilga H., Vasconcellos D. & Lonsdale C. (2023), A classification system for teachers’ motivational behaviors recommended in self-determination theory interventions, Journal of Educational Psychology 115(8): 1158-1176.
- Bloem J., Flunger B., Stroet K. & Hornstra T.E. (2023), Differences in need-supportive teaching toward students from different socioeconomic backgrounds and the role of teachers’ attitudes, Social Psychology of Education : .
- Prast E.J., Stroet K.F.A., Koornneef A.W. & Wilderjans T.F. (2023), What do students think about differentiation and within-class achievement grouping?, Frontline Learning Research 11(1): 57-93.
- Stroet K.F.A., Endedijk H.M., Liende M. van der, Eijsink T. & Gijlers H. Jolles D. (2022), Schoolsucces als de scholen dicht zijn?: Een onderzoek naar de rol van ondersteuning door leerkrachten en ouders tijdens de coronacrisis, Pedagogische Studien 99(3): 200-221.
- Hornstra L., Stroet K. & Weijers D. (2021), Profiles of teachers’ need-support: How do autonomy support, structure, and involvement cohere and predict motivation and learning outcomes?, Teaching and Teacher Education 99: 103257.
- Endedijk H.M., Stroet K.F.A. & Jolles D.D. (2021), Onderwijs aan de keukentafel, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 5: 22-29.
- De Brabander C. Glastra F. & Stroet K. (2019), Analyzing activating instructional arrangements with the Unified Model of Task-specific Motivation. . 18th Biennial EARLI Conference 12 augustus 2019 - 16 augustus 2019.
- Glastra F. De Brabander C. & Stroet K. (2019), Teacher education and teachers’ valuations of theory and practice oriented professional development. 18th Biennial EARLI Conference 12 augustus 2019 - 16 augustus 2019.
- Stroet K. & Hornstra T.E. (2018), Profiles of teachers’ need support: how do they cohere and predict learning outcomes?. .
- Hornstra L., Stroet K.F.A., Van Eijnden E., Goudsblom J. & Roskamp C. (2018), Teacher expectation effects on need-supportive teaching, student motivation, and engagement: a self-determination perspective, Educational Research and Evaluation 24(3-5): 324-345.
- Minnaert A., Stroet K. & Opdenakker M.C. (2017), Autonomy support and thwart in the classroom: Triggers for teachers. EARLI 2017, Tampere. EARLI 2017 29 augustus 2017 - 2 september 2017.
- Hornstra L., Stroet K. & Weijers D. (2017), Profielen van behoefte-ondersteuning: Hoe combineren docenten autonomie, structuur en verbondenheid en hoe hangt dit samen met motivatie en leerprestaties? Onderwijs Research Dagen 2017, Antwerpen. Onderwijs Research Dagen 2017 28 juni 2017 - 30 juni 2017.
- Stroet K., Opdenakker M.C. & Minnaert A. (2016), Fostering early adolescents’ motivation: A longitudinal study into the effectiveness of social constructivist, traditional and combined schools for prevocational education, Educational Psychology 36(1): 1-25.
- Stroet K., Opdenakker M.C. & Minnaert A. (2016), Teachers’ involvement and disaffection in the classroom: A longitudinal analysis. International Conference on Motivation 2016, Thessaloniki. International Conference on Motivation 2016 24 augustus 2016 - 27 augustus 2016.
- Stroet K.F.A., Opdenakker M. & Minnaert A. (2015), Need supportive teaching in practice: a narrative analysis in schools with contrasting educational approaches, Social Psychology of Education 18(3): 585-613.
- Stroet K.F.A., Opdenakker M. & Minnaert A. (2015), What motivates early adolescents for school? A longitudinal analysis of associations between observed teaching and motivation, Contemporary Educational Psychology 42: 129-140.
- Stroet K., Opdenakker M.C. & Minnaert A. (2015), Motivatie voor school in de brugklas? Onderwijs Research Dagen. Onderwijs Research Dagen 2015 17 juni 2015 - 19 juni 2015. Leiden, The Netherlands.
- Stroet K. (2015), Motiveren van leerlingen, De Nieuwe Meso 1: .
- Stroet K. (2015), Ondersteunen van basisbehoeften bevordert motivatie, Van Twaalf tot Achttien : .
- Stroet K.F.A., Opdenakker M.-C. & Minnaert A. (2013), Effects of need supportive teaching on early adolescents’ motivation and engagement: a review of the literature, Educational Research Review 9: 65-87.
- Maulana R., Opdenakker M, Stroet K. & Bosker R. (2013), Changes in Teachers’ Involvement Versus Rejection and Links with Academic Motivation During the First Year of Secondary Education: A Multilevel Growth Curve Analysis, Journal of Youth and Adolescence 42: 1348-1371.
- Maulana R., Opdenakker M.C., Stroet K.F.A. & Bosker R. (2012), Observed lesson structure during the first year of secondary education: exploration of change and link with academic engagement, Teaching and Teacher Education 28(6): 835-850.