Kiki Zanolie
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. C.K.K. Zanolie
- Telefoon
- +31 71 527 3838
- c.k.k.zanolie@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-6101-1000
Kiki Zanolie is universitair docent bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de cognitieve en sociale ontwikkeling tijdens de adolescentie en de relatie met de ontwikkeling van de hersenen.
Kiki Zanolie is universitair docent bij de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de cognitieve en sociale ontwikkeling tijdens de adolescentie en de relatie met de ontwikkeling van de hersenen.
Onderzoek naar ontwikkeling in de adolescentie
In haar onderzoek naar neurocognitieve ontwikkeling focust Zanolie zich in het bijzonder op de invloed van sociale relaties en sociale status op prosociale besluitvorming, uitvoerende functies en het nemen van risico's bij hoogbegaafde en typisch ontwikkelende kinderen en adolescenten. Zo kijkt ze bijvoorbeeld naar de rol van sociale status in risicogedrag en gevoeligheid voor afwijzing. In haar onderzoek hanteert Kiki een experimentele benadering en maakt ze vaak gebruik van neuroimaging technieken, zoals EEG en fMRI.
Brightwave
Onlangs initieerde ze het BrightWave project, waaraan 200 hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde adolescenten deelnemen (brightwaveonderzoek.nl). Het BrightWave project richt zich op de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde adolescenten door prosociaal gedrag en prestatiestreven te onderzoeken in relatie tot de puberteit.
Outreach
Zanolie hecht veel waarde aan het vertalen van wetenschappelijke resultaten naar het grote publiek en houdt zich bezig met outreach door het schrijven van blogs, het maken van vlogs en het geven van lezingen op scholen. Ze houdt van interactie met adolescenten die haar inspireren tot het formuleren van nieuwe onderzoeksvragen op basis van hun nieuwsgierigheid. Zanolie is toegewijd aan het begeleiden van de volgende generatie wetenschappers.
Kort CV
Kiki Zanolie promoveerde in 2012 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij de afdeling Biologische en Cognitieve Psychologie. Ze onderzocht, vanuit een standpunt van belichaamde cognitie, hoe mensen abstracte concepten representeren door middel van conceptuele metaforen. Ze gebruikte psychofysiologische metingen zoals ERP's en eyetracking.
In 2012 begon ze als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Leiden, waar ze eerlijkheidsoverwegingen en sociale status in de adolescentie bestudeerde. In 2014 werd ze gepromoveerd tot universitair docent.
Sinds 2012 is Zanolie aangesteld als labcoördinator voor de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Vanaf 2019 is zij ook als coördinator en adviseur van de Commissie Bètabeleid van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden.
Subsidies
2013: AXA Onderzoeksfonds Postdoctorale beurs (€ 125K)
2006, 2008, 2009: Reisbeurzen van Universiteitsfonds Leiden en Vereniging Trustfonds Erasmus Universiteit Rotterdam (totaal € 2550)
2006: Universiteitsfonds Leiden: Subsidie voor pilotstudie: Practice makes the brain work better: A developmental training study (als medeaanvrager van Prof. Dr. Eveline Crone & Prof. Dr. Wilma Resing) (€ 25K).
Onderwijs
Kiki heeft in 2016 haar Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) behaald. Inmiddels is zij betrokken bij verschillende cursussen, waaronder:
- Schoolpsychologie: coördinator en docent
- Coördinator masterproefproject
- Begeleiding van (research) masterscriptie-studenten
- Begeleiding van (honours) bachelorprojecten
- Docent Gevorderde Psychodiagnostiek
Promovendi
Suzanne van de Groep, The neural basis of prosocial development in adolescence
Nathalie van Kordelaar, Social and emotional development of gifted adolescents
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Zanolie C.K.K., Ma I., Bos M.G.N., Schreuders E., Vandenbroucke A.R.E., van Hoorn J., van Duijvenvoorde A.C.K., Wierenga L.M., Crone E.A.M. & Güroglu B. (2022), Understanding the dynamics of the developing adolescent brain through team science, Frontiers in Integrative Neuroscience 16: .
- Groep S.W. van de, Zanolie C.K.K., Burke S.M., Brandner P., Fuligni A.J. & Crone E.A.M. (2022), Growing in generosity?: The effects of giving magnitude, target, and audience on the neural signature of giving in adolescence, Developmental Cognitive Neuroscience 54: 101084.
- Zanolie C.K.K. & Crone E.A.M. (2021), Ranking status differentially affects rejection sensitivity in adolescence: an event-related potential study, Neuropsychologia 162: 108020.
- Van de Groep S., Meuwese R., Zanolie K., Güroğlu B. & Crone E.A. (2020), Developmental Changes and Individual Differences in Trust and Reciprocity in Adolescence, Journal of Research on Adolescence 30(S1): 192-208.
- Groep S. van de, Zanolie K. & Crone E.A. (2020), Giving to friends, classmates, and strangers in adolescence, Journal of Research on Adolescence 30(S2): 290-297.
- Groep S. van de Zanolie K. Green K.H Sweijen S.W. Crone E.A. (2020), A daily diary study on adolescents' mood, empathy, and prosocial behavior during the COVID-19 pandemic, 15(10): e0240349.
- Groep S. van de, Zanolie K. & Crone E.A. (2020), Familiarity and audience effects on giving: a functional magnetic resonance imaging study, Journal of Cognitive Neuroscience 32(8): 1577-1589.
- Asscheman J.S., Zanolie K., Bexkens A. & Bos M.G.N. (2020), Mood variability among early adolescents in times of social constraints: a daily diary study during the COVID-19 pandemic, Open Science Framework : .
- Heiden C. van der, Broeren S., Bannink R., Crezee K. & Zanolie K. (2019), Intolerance of uncertainty and decision making in generalized anxiety disorder patients, Psychiatry Research 279: 393-394.
- Zanolie K. & Crone E.A. (2018), Development of cognitive control across childhood and adolescence. In: Wixted J.T. (red.), Developmental and Social Psychology. The Stevens' Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience nr. 4. New York: Wiley.
- Peters S., Van der Meulen M., Zanolie K. & Crone E.A.M. (2017), Predicting reading and mathematics from neural activity for feedback learning, Developmental Psychology 53(1): 149-159.
- Zanolie K., De Cremer D., Güroğlu B. & Crone E.A. (2015), Rejection in Bargaining Situations: An Event-Related Potential Study in Adolescents and Adults, PLoS ONE 10(10): e0139953.
- Cousijn J., Koolschijn P.C.M.P., Zanolie K., Kleibeuker S.W. & Crone E.A. (2014), The relation between gray matter morphology and divergent thinking in adolescents and young adults, PLoS ONE 9(12): e114619.
- Cousijn J., Zanolie K., Munsters R.J.M., Kleibeuker S.W. & Crone E.A. (2014), The relation between resting state connectivity and creativity in adolescents before and after training, PLoS ONE 9(9): e105780.
- Zanolie K. & Pecher D. (2014), Number-induced shifts in attention: A Replication Study, Frontiers in Psychology 5: e987.
- Zanolie K., Van Dantzig S., Boot I., Wijnen J., Schubert T.W., Giessner S.R. & Pecher P. (2012), Mighty metaphors: Behavioral and ERP evidence that power shifts attention on a vertical dimension, Brain and Cognition 78(1): 50-58.
- Pecher D., Van Dantzig S., Boot I., Zanolie K. & Huber D.E. (2010), Congruency between word position and meaning is caused by task induced spatial attention, Frontiers in Psychology 1: e30.
- Van Leijenhorst L., Zanolie K., Meel C.S. van, Westenberg P.M., Rombouts S.A.R.B. & Crone E.A. (2010), What motivates the adolescent? Brain regions mediating reward sensitivity across adolescence, Cerebral Cortex 20(1): 61-69.
- Zanolie K., Teng S., Donohue S.E., Duijvenvoorde A.C.K. van, Band G.P.H., Rombouts S.A.R.B. & Crone E.A. (2008), Switching between colors and shapes on the basis of positive and negative feedback: An fMRI and EEG study on feedback-based learning, Cortex 44(5): 537-547.
- Crone E.A., Zanolie K., Leijenhorst L. van, Westenberg P.M. & Rombouts S.A.R.B. (2008), Neural mechanisms supporting flexible performance adjustment during development, Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience 8(2): 165-177.
- Zanolie K., Van Leijenhorst L., Rombouts S.A.R.B. & Crone E.A. (2008), Separable neural mechanisms contribute to feedback processing in a rule-learning task, Neuropsychologia 46: 117-126.
- Duijvenvoorde A.C.K. van, Zanolie K., Rombouts S.A.R.B., Raijmakers M.E.J. & Crone E.A. (2008), Evaluating the negative or valuing the positive? Neural mechanisms supporting feedback-based learning across development, Journal of Neuroscience 28(38): 9495-9503.
- Crone E.A., Somsen R.J.M., Zanolie K. & Molen M.W. van der (2006), A heart rate analysis of developmental change in feedback processing and rule shifting from childhood to early adulthood, Journal of Experimental Child Psychology 95(2): 99-116.