Jasper Maas
Docent
- Naam
- Dr. J.N.M. Maas
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- j.n.m.maas@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-1784-1319
Jasper Maas werkt als docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de relatie tussen sociale steun en het welbevinden van leerkrachten.
Meer informatie over Jasper Maas
Leiden Pedagogiek Blog
Jasper Maas werkt als docent bij het instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de relatie tussen sociale steun en het welbevinden van leerkrachten. Proefschrift: ‘Explanatory pathways of the association between receiving social support and teachers’ well-being’ (2023). Promotor: Prof. Dr. Urte Scholz, University of Zurich. Hij heeft een BSc en MSc in Sociologie en Leraar Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen (Vrije Universiteit) en is werkzaam geweest als docent in het vmbo, havo en vwo.
Onderzoek
Leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs worden al langere tijd geconfronteerd met hoge werkdruk. Dit is onder andere oorzaak van relatief veel uitval en een tekort aan leerkrachten. Het onderzoek van Jasper Maas richt zich op factoren die de motivatie, het stressniveau en welbevinden van leerkrachten kunnen beïnvloeden. De focus ligt op de vraag op welke manier leerkrachten baat kunnen hebben bij de ondersteuning door de schoolleiding en collega’s en hoe sociale steun in scholen versterkt kan worden.
Onderwijs
Jasper geeft onderwijs in de bachelor Pedagogische Wetenschappen en de master Education and Child Studies. De focus in zijn onderwijs ligt op onderzoeksvaardigheden, zoals Onderzoekspracticum, Practice of Empirical Research, Wetenschappelijk schrijven en begeleiding van masterscripties.
Werkdagen
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.
Docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
Onderzoeker
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Maas J. (5 juli 2023), Explanatory pathways of the association between receiving social support and teachers' well-being (Dissertatie. Department of Psychology, Faculty of Arts and Social Sciences, University of Zurich). Promotor(en): Prof. Dr. Urte Scholz.
- Schoch S., Keller R., Maas J.N.M., Rackow P., Scholz U., Schüler J. & Wegner M. (2023), Transformationale Führung und positive Emotionen bei Lehrpersonen: die Rolle der sozialen Unterstützung und der psychologischen Bedürfnisbefriedigung, Empirische Pädagogik 37(2): 192-210.
- Maas J.N.M., Schoch S., Scholz U., Rackow P., Schueler J., Wegner M. & Keller R. (2022), Satisfying the need for relatedness among teachers: benefits of searching for social support, Frontiers in Education 7: 851819.
- Maas J., Schoch S., Scholz U., Rackow P., Schüler J., Wegner M. & Keller R. (2022), School principals' social support and teachers' basic need satisfaction: the mediating role of job demands and job resources, Social Psychology of Education : .
- Maas J., Schoch S., Scholz U., Rackow P., Schuler J., Wegner M. & Keller R. (2021), Teachers' perceived time pressure, emotional exhaustion and the role of social support from the school principal, Social Psychology of Education 24(2): 441-464.
- Schoch S., Keller R., Buff A., Maas J., Rackow P., Scholz U., Schueler J. & Wegner M. (2021), Dual-focused transformational leadership, teachers' satisfaction of the need for relatedness, and the mediating role of social support, Frontiers in Education 6: 643196.
- Keller-Schneider M., Arslan E., Kirchhoff E., Maas J. & Hericks U. (2019), Herausforderungen im berufseinstieg von lehrpersonen : ein vergleich zwischen lehrpersonen zweier Länder und zweier schulstufen, Lehrerbildung auf dem Prüfstand 12(1): 80-100.