Janneke Wesseling
Emeritus hoogleraar praktijk en theorie van het onderzoek in de beeldende kunsten
- Naam
- Prof.dr. J.C. Wesseling
- j.c.wesseling@hum.leidenuniv.nl
Janneke Wesseling is emeritus hoogleraar Praktijk en Theorie van het onderzoek in de Beeldende Kunsten
Emeritus hoogleraar praktijk en theorie van het onderzoek in de beeldende kunsten
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Academie der Kunsten
Contact
- Wesseling J.C. & Cramer F. (red.) (2022), Making matters: a vocabulary for collective arts. Amsterdam: Valiz.
- Wesseling J.C. (2022), The ineliminable aesthetic dimension of art. In: Mareis C., Greiner-Petter M. & Renner M. (red.), Critical by design?: genealogies, practices, positions. Bielefeld: transcript. 196-210.
- Wesseling J.C. (2021), Art is Going Underground. In: Westgeest H. & Zijlmans C.J.M. (red.), Mix & Stir. New Outlooks on Contemporary Art from Global Perspectives. Amsterdam: Valiz. 89-95.
- Wesseling J.C. (2018), Artists and Academia [Subjectivity in practice-based artistic research conference, University of the Basque Country, Bilbao, Spain, 11 January 2018]. .
- Wesseling J.C. (2017), The Perfect Spectator. The experience of the art work and reception-aesthetics. Amsterdam: Valiz.
- Wesseling J.C. & Zijlmans K. (2017), Q and A: Towards a Practice of Artistic Research. In: Impett J. (red.), Artistic Research in Music: Discipline and Resistance. Artists and Reseachers at the Orpheus Institute. Leuven: Leuven University Press. 211 – 220.
- Grinsven L. van, Krauss A., Leeuwen M. van, Pokutycki P., Schilstra O., Verschaffel B. & Wesseling J.C. (2016), De vrije ruimte van de kunst. In: Schilstra O. & Wesseling J.C. (red.), Veranderend kunstonderwijs II. Het samengaan van theorie en praktijk in het onderwijs. nr. II. Den Haag: Koninklijke Academie van Kunsten. 64.
- Borgdorff H., Moosmann D., Christoph N. & Wesseling J.C. (2016), Why Write? On Writing as Art Practice. In: Borgdorff H. & Lewin A. (red.), Conference Booklet SAR Conference 2016 The Hague. The Hague: Society for Artistic Research. 63.
- Wesseling J.C. (2016), Of Sponge, Stone and the Intertwinement with the Here and Now . Amsterdam: Valiz.
- Wesseling J.C. (2016), Een kortstondige flikkering. In: Kok A. (red.), Kunstkritiek in een tijd van vervagende grenzen. Over engagement, design en commercie 1989 – 2015. Rotterdam: nai010 uitgevers. 154 – 159.
- Wesseling J.C. (2016), Het merk wint op alle fronten. In: Kok A. (red.), Kunstkritiek in een tijd van vervagende grenzen. Over engagement, design en commercie 1989 – 2015. Rotterdam: nai010 uitgevers. 208 – 213.
- Wesseling J.C. (2016), Zwelgen in oosters exotisme. In: Kletter S. (red.), Turbulentie rond videokunst. Kunstkritische reflecties op een nieuw medium 1970 – 2010. Rotterdam: nai010 uitgevers. 227 – 232.
- Wesseling J.C. (2016), Interdisciplinarity and artistic research: where is the “inter” located? [International expert meeting Practicing interdisciplinarity? States of the Art, Swiss Institute, Rome, 10 and 11 October 2016]. .
- Wesseling J.C. (2015), De redder. De uitbundige schilderijen van Frank Stella. In: Schuhmacher R. (red.), Kunstkritiek als exact vak? De kunsthistoricus als criticus 1960 – 2005. Rotterdam: nai010 uitgevers. 149 – 155.
- Wesseling J.C. (2014), De Volmaakte beschouwer. De ervaring van het kunstwerk en receptie-esthetica (e-book). Amsterdam: Valiz.
- Wesseling J.C. (2014), Verlangen naar verlossing. Beelden van Henk Visch in het Groninger Museum. In: Ruiter P. de (red.), De terugkeer van het schilderen. Kunstkritische opvattingen over een ijzersterk medium 1975-1989. Rotterdam: nai010 uitgevers. 198 – 201.
- Wesseling J.C. (2014), De machteloze zonen van Europa. In: Ruiter P. de (red.), De terugkeer van het schilderen. Kunstkritische opvattingen over een ijzersterk medium 1975-1989. Rotterdam: nai010 uitgevers. 223 – 228.
- Wesseling J.C. (2014), On Methodology [Iinternational symposium Conversations on Artistic Research, organized by the Research Group of Arts Education of the Research Institute in Arts, Design and Society, Faculty of Visual Arts, University of Porto, 6 and 7 November 2014]. .
- Wesseling J.C. (2013), See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. In: Hedinger J.M. & Meyer T. (red.), What’s Next? Kunst nach der Krise. Ein Reader. Berlijn: Kulturverlag, Kosmos. 594 – 599.
- Wesseling J.C. (2012), Hoe denkt de kunstenaar? Theorie en reflectie in het kunstonderwijs. In: Borgdorff H. & Sonderen P. (red.), Denken in Kunst. Theorie en Reflectie in het Kunstonderwijs. Leiden: Leiden University Press. 38 – 49.
- Wesseling J.C. (2012), How do artists think?. In: Elkins J. (red.), What do Artists know?. Pennsylvania: Pennsylvania University Press. 193 – 195.
- Wesseling J.C. (2011), See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. Amsterdam: Valiz.