Universiteit Leiden

nl en

Janneke Wesseling

Emeritus hoogleraar praktijk en theorie van het onderzoek in de beeldende kunsten

Naam
Prof.dr. J.C. Wesseling
E-mail
j.c.wesseling@hum.leidenuniv.nl

Janneke Wesseling is emeritus hoogleraar Praktijk en Theorie van het onderzoek in de Beeldende Kunsten

Meer informatie over Janneke Wesseling

Meer informatie is beschikbaar op de Engelstalige pagina

Emeritus hoogleraar praktijk en theorie van het onderzoek in de beeldende kunsten

  • Faculteit der Geesteswetenschappen
  • Academie der Kunsten
  • Wesseling J.C. & Cramer F. (red.) (2022), Making matters: a vocabulary for collective arts. Amsterdam: Valiz. Boekredactie
  • Wesseling J.C. (2022), The ineliminable aesthetic dimension of art. In: Mareis C., Greiner-Petter M. & Renner M. (red.), Critical by design?: genealogies, practices, positions. Bielefeld: transcript. 196-210. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2021), Art is Going Underground. In: Westgeest H. & Zijlmans C.J.M. (red.), Mix & Stir. New Outlooks on Contemporary Art from Global Perspectives. Amsterdam: Valiz. 89-95. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2018), Artists and Academia [Subjectivity in practice-based artistic research conference, University of the Basque Country, Bilbao, Spain, 11 January 2018]. . 'Refereed' congrespublicatie
  • Wesseling J.C. (2017), The Perfect Spectator. The experience of the art work and reception-aesthetics. Amsterdam: Valiz. Boek
  • Wesseling J.C. & Zijlmans K. (2017), Q and A: Towards a Practice of Artistic Research. In: Impett J. (red.), Artistic Research in Music: Discipline and Resistance. Artists and Reseachers at the Orpheus Institute. Leuven: Leuven University Press. 211 – 220. Boekdeel
  • Grinsven L. van, Krauss A., Leeuwen M. van, Pokutycki P., Schilstra O., Verschaffel B. & Wesseling J.C. (2016), De vrije ruimte van de kunst. In: Schilstra O. & Wesseling J.C. (red.), Veranderend kunstonderwijs II. Het samengaan van theorie en praktijk in het onderwijs. nr. II. Den Haag: Koninklijke Academie van Kunsten. 64. Boekdeel
  • Borgdorff H., Moosmann D., Christoph N. & Wesseling J.C. (2016), Why Write? On Writing as Art Practice. In: Borgdorff H. & Lewin A. (red.), Conference Booklet SAR Conference 2016 The Hague. The Hague: Society for Artistic Research. 63. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Of Sponge, Stone and the Intertwinement with the Here and Now . Amsterdam: Valiz. Boek
  • Wesseling J.C. (2016), Een kortstondige flikkering. In: Kok A. (red.), Kunstkritiek in een tijd van vervagende grenzen. Over engagement, design en commercie 1989 – 2015. Rotterdam: nai010 uitgevers. 154 – 159. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Het merk wint op alle fronten. In: Kok A. (red.), Kunstkritiek in een tijd van vervagende grenzen. Over engagement, design en commercie 1989 – 2015. Rotterdam: nai010 uitgevers. 208 – 213. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Zwelgen in oosters exotisme. In: Kletter S. (red.), Turbulentie rond videokunst. Kunstkritische reflecties op een nieuw medium 1970 – 2010. Rotterdam: nai010 uitgevers. 227 – 232. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2016), Interdisciplinarity and artistic research: where is the “inter” located? [International expert meeting Practicing interdisciplinarity? States of the Art, Swiss Institute, Rome, 10 and 11 October 2016]. . 'Refereed' congrespublicatie
  • Wesseling J.C. (2015), De redder. De uitbundige schilderijen van Frank Stella. In: Schuhmacher R. (red.), Kunstkritiek als exact vak? De kunsthistoricus als criticus 1960 – 2005. Rotterdam: nai010 uitgevers. 149 – 155. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2014), De Volmaakte beschouwer. De ervaring van het kunstwerk en receptie-esthetica (e-book). Amsterdam: Valiz. Boek
  • Wesseling J.C. (2014), Verlangen naar verlossing. Beelden van Henk Visch in het Groninger Museum. In: Ruiter P. de (red.), De terugkeer van het schilderen. Kunstkritische opvattingen over een ijzersterk medium 1975-1989. Rotterdam: nai010 uitgevers. 198 – 201. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2014), De machteloze zonen van Europa. In: Ruiter P. de (red.), De terugkeer van het schilderen. Kunstkritische opvattingen over een ijzersterk medium 1975-1989. Rotterdam: nai010 uitgevers. 223 – 228. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2014), On Methodology [Iinternational symposium Conversations on Artistic Research, organized by the Research Group of Arts Education of the Research Institute in Arts, Design and Society, Faculty of Visual Arts, University of Porto, 6 and 7 November 2014]. . 'Refereed' congrespublicatie
  • Wesseling J.C. (2013), See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. In: Hedinger J.M. & Meyer T. (red.), What’s Next? Kunst nach der Krise. Ein Reader. Berlijn: Kulturverlag, Kosmos. 594 – 599. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2012), Hoe denkt de kunstenaar? Theorie en reflectie in het kunstonderwijs. In: Borgdorff H. & Sonderen P. (red.), Denken in Kunst. Theorie en Reflectie in het Kunstonderwijs. Leiden: Leiden University Press. 38 – 49. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2012), How do artists think?. In: Elkins J. (red.), What do Artists know?. Pennsylvania: Pennsylvania University Press. 193 – 195. Boekdeel
  • Wesseling J.C. (2011), See it Again, Say it Again. The Artist as Researcher. Amsterdam: Valiz. Boek

Activiteiten

  • Geen relevante nevenwerkzaamheden
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.