Iris Koele
Gast
- Naam
- Dr. I.J. Koele
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- i.j.koele@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-5772-2798
Iris Koele is promovenda bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Iris Koele is promovenda bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Kort CV
Iris behaalde in 2018 haar master diploma’s van de onderzoeksmaster Ontwikkelingspsychologie en de klinische master Kinder- en Jeugdpsychologie aan de Universiteit Leiden (cum laude). In het Developmental Social Neuroscience Lab bij de University of Oregon hielp ze als stagiaire bij een longitudinaal fMRI onderzoek naar de sociale invloeden op risicogedrag bij jongeren uit pleeggezinnen. Tijdens haar scriptie in het Brain and Development Research Center (BDRC) onderzocht ze de onderliggende neurale mechanismes van zelfconflict tijdens de adolescentie. Daarnaast heeft Iris een klinische stage gedaan bij het Haags Centrum voor Onderwijsadvies, die gericht was op psychodiagnostiek bij kinderen en waarbij ze de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD) heeft behaald. Iris heeft ook bijna 2 jaar als student assistent/onderzoeksassistent bij verschillende fMRI studies gewerkt in het BDRC.
Huidig onderzoek
In Januari 2019 begon Iris met haar PhD project onder begeleiding van prof. dr. Berna Güroğlu en dr. Anna van Duijvenvoorde. Haar PhD project is gericht op de onderliggende neurale mechanismes van de rol van sociale relaties, zoals vriendschap, in sociaal leren en het verwerken van feedback tijdens de adolescentie. Daarnaast doet Iris onderzoek naar de neurale processen van de rol van vriendschap in beloningsgevoeligheid bij adolescenten met een aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteitsstoornis (ADHD).
Gast
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Koele I.J. (26 maart 2024), Treasuring teen friendships: behavioral and neural mechanisms underlying adolescent learning and mental health in the peer context (Dissertatie. Institute of Psychology, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Güroğlu B., Duijvenvoorde A.C.K. van.
- Koele I., van Hoorn J., de Bruijn E.R.A. & Güroglu B. (2023), Neural processing of observed performance-based errors and rewards in the context of friends and unfamiliar peers across adolescence, Neuropsychologia 188: 1-10 (108619).
- Klootwijk C.L.T., Koele I.J., Hoorn J. van, Güroğlu B. & Duijvenvoorde A.C.K. van (2021), Parental support and positive mood buffer adolescents' academic motivation during the COVID-19 pandemic, Journal of Research on Adolescence 31(3): 780-795.
- Westhoff B., Koele I.J. & Groep I.H. van de (2020), Social learning and the brain: How do we learn from and about other people?, Frontiers for Young Minds 8(95): 1-9.