Hinke Endedijk
Universitair docent
- Naam
- Dr. H.M. Endedijk
- Telefoon
- +31 71 527 1435
- h.m.endedijk@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-5607-2589
Hinke Endedijk werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Het onderzoek van Hinke Endedijk richt zich op Passend Onderwijs, in het bijzonder docentprofessionalisering.
Meer informatie over Hinke Endedijk
Hinke Endedijk in de media
Leiden Pedagogiek Blog
Korte CV
Hinke Endedijk is sinds september 2019 werkzaam als universitair docent binnen Onderwijswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen.
Hiervoor is zij als universitair docent werkzaam geweest aan de Universiteit Utrecht op het gebied van leerkracht-leerling relaties, peer relaties en passend onderwijs. Haar promotieonderzoek naar coöperatie in jonge kinderen en sociale evaluatie door leeftijdsgenoten vond plaats binnen het Behavioural Science Institute en Donders Institute aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2016).
Onderzoek
Het onderzoek van Hinke Endedijk richt zich op passend onderwijs, in het bijzonder docentprofessionalisering. Haar ambitie is om leerkrachten minder handelingsverlegen te maken door hen handvatten te geven om in te spelen op gedragsproblemen in de klas. Gedrag is een vorm van communicatie. Vragen die hierbij centraal staan zijn: wat is de functie van het gedrag van de leerling? Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerling? Hoe kan een leerkracht inspelen op deze onderwijsbehoeften en tegelijkertijd ook het onderwijs aan de andere leerlingen in de klas goed vormgeven? Zij onderzoekt bijvoorbeeld hoe leerkrachten ondersteund kunnen worden om onderwijsbehoeftes van leerlingen te ‘lezen’ of wat voor rol relatie en interacties van de leerkracht met de leerling heeft voor het cognitief en sociaal functioneren van de leerling. Andere concepten die aan bod komen zijn differentiatie, executieve functies en motivatie.
Beurzen
- Endedijk, H. M. & Mainhard, T. (2021). Perspectief nemen bij gedragsproblemen. NRO call Programmaraad Praktijkgericht Onderwijsonderzoek, Gedrag en Passend Onderwijs. 100.000 euro
- Endedijk, H. M., Stroet, K., Jolles, D., & Endedijk, H. M. (2020). Verschillen en verandering in onderwijs rond COVID-19. Aanvullende interne subsidie door FSW Leiden van coronastudies. 2.500 euro
- Endedijk, H. M. & Mainhard, T. (2020). Perspectief nemen bij gedragsproblemen. NRO call Programmaraad Praktijkgericht Onderwijsonderzoek, Gedrag en Passend Onderwijs. 20.000 euro
- Stroet, K., Jolles, D., & Endedijk, H. M. (2020). Verschillen en verandering in onderwijs rond COVID-19. Interne subsidie door FSW Leiden van coronastudies. 10.500 euro
- Endedijk, H. M., & Mainhard, T. (2018). Lesgeven in het passend onderwijs: Hoe leerkracht-leerling relaties de sociale positie van leerlingen in de klas mee bepalen. NRO call Programmaraad Praktijkgericht Onderwijsonderzoek, Gedrag en Passend Onderwijs, overzichtsartikel. 50.000 euro
Subsidies en prijzen
NRO-beurs (2018) voor een onderzoek naar lesgeven in het passend onderwijs: Hoe leerkracht-leerling relaties de sociale positie van leerlingen in de klas mee bepalen (50.000 euro)
Werkdagen
Maandag
Dinsdag
Donderdag
Vrijdag
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Endedijk H.M., Swart F. de, Molenaar J., Hammer A., Laros N., Pranger S., van der Stelt E., van Rossum S., van Genderen A., van Hout G., Zee M. & Mainhard M.T. (2023), BeGRP. Bekwaam in gedrag: responsief door perspectief. Leiden: Leiden University. [overig].
- Immel A.-S., Altgassen M, Meyer M., Endedijk H.M. & Hunnius S. (2022), Self-projection in early childhood: no evidence for a common underpinning of episodic memory, episodic future thinking, theory of mind, and spatial navigation, Journal of Experimental Child Psychology 223: 1-25 (105481).
- Endedijk H.M., Hendrickx M. & Mainhard M.T. (2022), Jij bent hun voorbeeld, Didaktief 2022(1): 1-3.
- Swart F. de & Endedijk H.M. (2022), Door de bril van de leerling, Didaktief 2022(3): .
- Stroet K.F.A., Endedijk H.M., Liende M. van der, Eijsink T. & Gijlers H. Jolles D. (2022), Schoolsucces als de scholen dicht zijn?: Een onderzoek naar de rol van ondersteuning door leerkrachten en ouders tijdens de coronacrisis, Pedagogische Studien 99(3): 200-221.
- Endedijk H.M., Stroet K.F.A. & Jolles D.D. (2021), Onderwijs aan de keukentafel, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 5: 22-29.
- Endedijk H.M., Nelemans S.A., Schür R.R., Boks M.P.M. van, Lier P., Meeus W., Branje S. & Vinkers C.H. (2020), The role of stress and mineralocorticoid receptor haplotypes in the development of symptoms of depression and anxiety during adolescence, Frontiers in Psychiatry 11: 367.
- Endedijk H.M., Cillessen A.H.N., Bekkering H. & Hunnius S. (2020), Cooperation and preference by peers in early childhood: A longitudinal study, Social Development 29(3): .
- Meyer M., Endedijk H.M., Bekkering H. & Hunnius S. (2020), Intention to imitate: Top-down effects on 4-year-olds’ neural processing of others’ actions, Developmental Cognitive Neuroscience 45: 100851.
- Ruiter J.A. de, Donker M.H. & Endedijk H.M. (2020), Met andere ogen, Didaktief : .
- Ruiter J.A. de, Donker M.H. & Endedijk H.M. (2020), Met andere ogen kijken naar interacties in de klas. Workshop gegeven op PO-conferentie, Utrecht, 5 februari 2020. [overig].
- Endedijk H.M., Nelemans S.A., Schür R.R., Boks M.P., Lier P. van, Meeus W., Vinkers C.H., Sarabdjitsingh R.A. & Branje S. (2019), The role of stressful parenting and mineralocorticoid receptor haplotypes on social development during adolescence and young adulthood, Journal of Youth and Adolescence 48(6): 1082-1099.
- Meyer M., Endedijk H.M., Van Ede F. & Hunnius S. (2019), Theta oscillations in 4-year-olds are sensitive to task engagement and task demands, Scientific Reports 9: e6049.
- Endedijk H.M., Breeman L., Van Lissa C., Den Boer L. & Mainhard T. (2019), Lesgeven in passend onderwijs: Hoe leerkracht-leerling relaties de sociale positie van leerlingen in de klas mee bepalen.
- Endedijk H.M. (2019), Workshop voor leerkrachten binnen schoolbestuur PROO Leiden over gedragsproblemen in het regulier onderwijs. [overig].
- Endedijk H.M., Meyer M., Bekkering H., Cillessen A.H.N. & Hunnius S. (2017), Neural mirroring and social interaction: motor system involvement during action observation relates to early peer cooperation, Developmental Cognitive Neuroscience 24: 33-41.
- Endedijk H.M. (10 februari 2017), Peer interaction under construction (Dissertatie, Sociale Wetenschappen, Radboud Universiteit). Nijmegen: Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit. Promotor(en) en copromotor(en): Bekkering H. & Cillessen A.H.N., Hunnius S.
- Van Schaik J., Endedijk H.M., Stapel J. & Hunnius S. (2016), Young children’s motor interference in influenced by novel group membership, Frontiers in Psychology 7: 321.
- Van Schaik J., Endedijk H., Stapel J. & Hunnius S. (2016), Young children's motor interference is influenced by novel group membership, Frontiers in Psychology 7: e321.
- Endedijk H.M., Ramenzoni V.C.O., Cox R.F.A., Cillessen A.H.N., Bekkering H. & Hunnius S. (2015), Development of interpersonal coordination between peers during a drumming task, Developmental Psychology 51: 714-721.
- Endedijk H.M., Cillessen A.H.N., Cox R.F.A., Bekkering H. & Hunnius S. (2015), The role of child characteristics and peer experiences in the development of peer cooperation, Social Development 24(3): 521-540.
- Endedijk H.M. & Cillessen A.H.N. (2015), Computerized sociometric assessment for preschool children, International Journal of Behavioral Development 39(4): 383-388.
- Endedijk H.M. (2014), Speel jij maar alleen, want jij let niet op wat ik doe! . In: Noorden T. van & Berg Y. van den (red.), Bouwen aan de basis. Nijmegen: Radboud Universiteit. 40-43.
- Endedijk H.M., Denessen E. & Hendriks A.W. (2011), Relationships between executive functioning and homework difficulties in students with and without autism spectrum disorder: An analysis of student- and parent-reports, Learning and Individual Differences 21(6): 766-770.
- Redactielid Tijdschrift van Orthopedagogiek