Esther Mertens
Gast
- Naam
- Dr. E.C.A. Mertens
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.c.a.mertens@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-9279-5503
Kort CV
Esther Mertens heeft zowel de research master ‘Development and Socialization in Childhood and Adolescence’ als de klinische master ‘Orthopedagogiek’ (cum laude) gevolgd aan de Universiteit Utrecht. Voor haar thesis over heterogeniteit in reactie op Multisysteem Therapie heeft ze de thesisprijs van de ‘Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen’ (NVO) ontvangen. Na afronding van haar masters is Mertens gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht waarbij ze onderzoek heeft gedaan naar de effectiviteit en componenten van universele schoolinterventies.
- 2021-heden: Postdoctoraal onderzoeker, Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen, Universiteit Leiden
- 2020-2021: Postdoctoraal onderzoek, Orthopedagogiek: Psychosociale problemen, Universiteit Utrecht
- 2016-2020: PhD kandidaat, Orthopedagogiek: Psychosociale problemen, Universiteit Utrecht
- 2014-2016: Master Orthopedagogiek, Universiteit Utrecht
- 2013-2015: Master Development and Socialization in Childhood and Adolescence, Universiteit Utrecht
Onderzoek
Haar onderzoeksinteresses richten zich op praktijkgericht onderzoek. Ze is met name geïnteresseerd in interventie ontwikkeling, interventie componenten, en factoren die verschillen in reacties op interventies kunnen verklaren. In haar analyses combineert ze graag een persoon-gerichte aanpak, zoals latente groeimodellen, met een variabelen-gerichte aanpak.
Momenteel is Mertens werkzaam als postdoc op het FutureU project binnen het ERC Consolidator project van Prof. Dr. Van Gelder. Binnen dit project houdt ze zich bezig met de ontwikkeling van een interventie waarbij gebruikt wordt gemaakt van Virtual Reality en een Smartphone app, en het opzetten van een RCT.
Gast
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Neuropedagogiek en ontwikk. stoornissen
- Mertens E.C.A., Siezenga A.M., Schalk J. van der & Gelder J.L. van (2023), A novel smartphone-based intervention aimed at increasing future orientation via the future self: a pilot Randomized Controlled Trial of a prototype application [Smartphone intervention to foster future orientation], Prevention Science : .
- Anoniem (2023), Stevig als een rots, flexibel als water? Effectiviteit van een schoolinterventie gericht op het intrapersoonlijk en interpersoonlijk domein [Solid as a rock, flexible as water? Effectiveness of a school-based intervention addressing students' intrapersonal and interpersonal domains] (vertaling Mertens E.C.A., Dekovic M., Londen M. van & Reitz E.), Jeugd in Ontwikkeling (3): .
- Siezenga A.M., Mertens E.C.A. & Gelder J.L. van (2023), A look under the hood: analyzing engagement and usage data of a smartphone-based intervention, BMC Digital Health 1: 45.
- Mertens E.C.A., Schalk J. van der, Siezenga A.M. & Gelder J.L. van (2022), Stimulating a future-oriented mindset and goal attainment through a smartphone-based intervention: study protocol for a randomized controlled trial, Internet Interventions 27: 100509.
- Gelder J.L. van, Cornet L.J.M., Zwalua N.P., Mertens E.C.A. & Schalk J. van der (2022), Interaction with the future self in virtual reality reduces self-defeating behavior in a sample of convicted offenders, Scientific Reports 12: 2254.
- Mertens E.C.A., Dekovic M., Londen M. van, Spitzer J.E. & Reitz E. (2022), Components related to long-term effects in the intra- and interpersonal domains: a meta-analysis of universal school-based interventions, Clinical Child and Family Psychology Review 25(4): 627-645.
- Mertens E.C.A., Deković M., Van Londen M. & Reitz E. (2022), Parallel changes in positive youth development and self-awareness: the role of emotional self-regulation, self-esteem, and self-reflection, Prevention Science 23(4): 502-512.
- Mertens E.C.A., Deković M., Van Londen M. & Reitz E. (2022), Personality as a moderator of intervention effects: examining differential susceptibility, Personality and Individual Differences 186: 111323.
- Mertens E.C.A., Dekovic M., Van Londen M., Nye E. & Reitz E. (2022), Solid as a rock, flexible as water? Effectiveness of a school-based intervention addressing students' intrapersonal and interpersonal domains, Journal of School Psychology 92: 1-18.
- Mertens E.C.A., Siezeng A.M. & Gelder J.L. van (2022), Oog in oog met de toekomstige versie van jezelf, Kind en Adolescent Praktijk 21(4): 43-45.
- Mertens E.C.A., Siezenga A.M., Tettero T. & Gelder J.L. van (2022), A future orientation intervention delivered through a smartphone application and virtual reality: study protocol for a randomized controlled trial, BMC Psychology 10: 315.
- Mertens E.C.A., Deković M., Van Londen M. & Reitz E. (2021), The role of classmates' modeling and reinforcement in adolescents' perceived classroom peer context, Journal of Youth and Adolescence 50(2): 260-270.
- Mertens E.C.A., Deković M., Leijten P., Van Londen M. & Reitz E. (2020), Components of school-based interventions stimulating students' intrapersonal and interpersonal domains: a meta-analysis, Clinical Child and Family Psychology Review 23(4): 605-631.
- Reitz E., Mertens E.C.A., Van Londen M. & Deković M. (2019), Veranderingen in sociale veiligheid, competentiebeleving en depressieve gevoelens van basisschoolkinderen die aan het interventieprogramma Rots en Water deelnemen: een vergelijkingsstudie, Tijdschrift Klinische Psychologie 49(1): 38-57.
- Mertens E.C.A., Deković M., Van Londen M. & Reitz E. (2018), The effectiveness of Rock and Water in improving students' socio-emotional adjustment and social safety: study protocol for a randomized controlled trial, BMC Psychology 6(1): 36.
- Mertens E.C.A., Deković M., Asscher J.J. & Manders W.A. (2017), Heterogeneity in response during multisystemic therapy: exploring subgroups and predictors, Journal of Abnormal Child Psychology 45(7): 1285-1295.