Diego Salazar Morales
Universitair docent
- Naam
- Dr. D.A. Salazar Morales Ph.D.
- Telefoon
- +31 70 800 9400
- d.a.salazar.morales@fgga.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-3967-1958
Ik ben universitair docent aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden in Nederland. Eerder bekleedde ik de functie van docent in overheidsbeleid aan Ulster University in het Verenigd Koninkrijk, ondersteund door de British Academy in de categorie 'uitzonderlijk talent'.
Ik heb ook onderzoeksposities bekleed bij verschillende instellingen waar ik cursussen heb gegeven op het gebied van publiek beleid, bestuurskunde en management. Dit zijn: CIVICA - De Europese Universiteit voor Sociale Wetenschappen, Hertie School of Governance in Berlijn, London School of Economics Ideas, King's College London, Universiteit van Limassol en Pontificia Universidad Católica del Perú.
Ik heb mijn eerste doctoraat behaald in Public Services Management & Organisation aan het King's College in Londen.
Mijn tweede doctoraat in Politieke Wetenschappen en Bestuur behaalde ik met Summa Cum Laude aan de Hertie School of Governance in Berlijn.
Naast andere kwalificaties heb ik een MSc in Public Policy & Public Administration van de London School of Economics en heb ik training gekregen in Data Science, Casual Inference en Econometrical Modelling van de University of Oxford en CIVICA - The European University of Social Sciences.
Ik ben politicoloog en mijn onderzoeksagenda draait om het begrijpen van de contextuele factoren en institutionele kaders die politici en bureaucraten in staat stellen om succesvolle beleidsresultaten te bereiken in het Zuiden.
Mijn onderzoeksrichting is sterk beïnvloed door mijn praktische ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn werk in verschillende overheidsinstellingen in mijn thuisland, waaronder het Ministerie van Onderwijs en het Nationale Planning Centrum van Peru.
Deze jaren als uitvoerder hebben mijn methodologische benadering, die gebruik maakt van een breed scala aan instrumenten variërend van toegepaste econometrie tot kritische en postkoloniale perspectieven, aanzienlijk gevormd.
Mijn wetenschappelijke bijdragen zijn verschenen in prominente kranten en mediaprogramma's, waaronder Folha de Sao Paolo in Brazilië, Radio CadenaSER in Spanje, DELO in Slovenië, "La Ciencia que Somos" in Mexico, Radio Programas del Perú, Review of Democracy van de Central European University, en ik maak deel uit van het deskundigenpanel in Latijns-Amerika voor Deutsche Welle in Berlijn.
Mijn toewijding strekt zich uit tot het overbruggen van de kloof van academische ongelijkheid in het Zuiden. Om dit doel te bereiken heb ik in 2009 het Instituto de Estudios Políticos Andinos - IEPA opgericht, waarvan ik tot 2011 algemeen directeur was. Sinds 2014 ben ik Senior Research Fellow bij IEPA.
Universitair docent
- Faculteit Governance and Global Affairs
- Instituut Bestuurskunde
- Cingolani L. & Salazar-Morales D.A. (2024), The role of public workforce diversity and the administrative ecosystem in advancing digital public service innovation, Public Management Review 26(10): 2966-2991.
- Salazar Morales D.A. & Pineda P. Lauriano L.A. (2024), Governing schools in times of pandemic: a set‐theoretical analysis of the role of policy capacities in school closure, Governance : .
- Salazar-Morales D.A. (2023), Conceptualising the ministerial adviser in Latin America: roles and relationships with the bureaucracy . In: Shaw R. (red.), Handbook on ministerial and political advisers. New Zealand: Edward Elgar. 266-281.
- Pineda P. & Salazar Morales D.A. (2023), Managerialism, accreditation and insecure academic employment across different higher education traditions, Studies in Higher Education : 1-24.
- Salazar-Morales Diego Alonso (2022), A Mercantile Theory of Expert Knowledge Utilization in Patrimonialist Bureaucracies: Evidence from the Health Sector in Peru, Journal of Public Administration Research and Theory 33: 391-406.
- Pineda Pedro Salazar Morales Diego Alonso Celis Jorge (2021), School choice, institutional environments and the precarisation of teachers’ working conditions in not-for-profit charter schools, British Journal of Sociology of Education 43: 237-259.
- Salazar‐Morales Diego Alonso (2021), The reputational basis of policy success in comparative perspective: Evidence from the education sector in Peru and Bolivia, Governance 35: 143-165.
- Salazar-Morales Diego A. Hallerberg Mark (2021), The role of fiscal coordination and partisanship in the Spanish fiscal federalist system, Regional & Federal Studies 32: 617-639.
- Salazar-Morales Diego & Hallerberg Mark (2021), The Role of Fiscal Coordination and Partisanship in the Spanish Fiscal Federalist System: Lessons for European Union reforms. Dahrendorf Forum (London School of Economics Ideas). [overig].
- Salazar-Morales Diego & Amaral Lauriano Lucas (2020), A Typology of the Latin American Civil Servant: Patronage Appointee, Technocrat, Loyalist, or Careerist . In: Helen Sullivan Helen Dickinson Hayley Henderson (red.), The Palgrave Handbook of the Public Servant: Palgrave McMillan. 1-22.
- Salazar Morales Diego (2020), Neoliberal governmentality in the Peruvian Higher Education: An example of students’ unions’ resistance and conflict . In: Mark Murphy, Ciaran Burke, Cristina Costa & Raaper Rille (red.), Theorizing the University: Critical perspectives on institutional research. London: Bloomsbury Academic. 219-238.
- Diego Salazar-Morales Mark Hallerberg (2020), Trilateral Competitive Interdependence: European and American Trade Policy Choices and the rise of China. In: Jae-Jae Spoon & Nils Ringe (red.), The European Union and Beyond: Multilevel-Governance, Institutions and Policymaking. Colchester: European Council of Political Research Press. 219-238.
- Mogollón Guillermo & Salazar-Morales Diego (2019), Prólogo: la política de la política comercial en América Latina , Revista Andina de Estudios Políticos 9(1): 1-4.
- Salazar-Morales Diego & Hallerberg Mark (2019), Shaping a New International Trade Order: Competition and Co-operation among the European Union, the United States, and China. Dahrendorf Forum (London School of Economics Ideas). [overig].
- Salazar Morales Diego, Araujo Cristina & del Carmen Milagros (2018), Prólogo al Número Especial: Gran corrupción y actores privados en América Latina , Revista Andina de Estudios Políticos 8(2): i-v.
- Salazar Morales Diego Alonso & Angles Arenas Andrea (2018), El diseño institucional de la corrupción: vacíos regulatorios en contrataciones públicas con el Estado. Análisis del Programa Nacional de Dotación de Materiales Educativos del Perú. Pontificia Universidad Catolica del Peru. [working paper].
- Salazar-Morales Diego Alonso (2017), Sermons, carrots or sticks? Explaining successful policy implementation in a low performance institution, Journal of Education Policy 33(4): 457-487.
- Alza Barco Carlos Salazar Morales Diego A. (2017), Corrupción y diseños institucionales en América Latina, Revista de Ciencia Pol{í}}tica y Gobierno 4: 5-10.
- SENAJU. Secretaría Nacional de la Juventud Nureña César Rodolfo Ramírez Iván Salazar Diego (2014), Jóvenes, universidad y política. Una aproximación a la cultura política juvenil desde las perspectivas de los estudiantes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima: Secretaría Nacional de la Juventud – Ministerio de Educació.
- Diego Salazar-Morales (2014), Crónica de un Conflicto anunciado. El caso del conflicto social en Bagua (5 y 6 de junio de 2009). In: Carlos Alza (red.), Aprender de la Experiencia. Ocho casos para enseñar Políticas Públicas. Lima: Pontificia Universidad Catolica del Peru.
- Calmet Yasmín & Salazar Morales Diego (2013), VRAEM: Políticas de Seguridad Pública en Zona de conflicto, Cuadernos de Marte 2013(5): 157-186 (5).
- Diego Salazar-Morales Tracy Prieto Barragán Carlos Alza (2013), Oportunidad para Servir. El caso de la creación del Cuerpo de Gerentes Públicos en el Perú. In: Carlos Alza (red.), Aprender de la Experiencia. Ocho estudios de caso para enseñar Políticas Públicas y Gestión Pública. Lima: Pontificia Universidad Catolica del Peru.
- Diego Salazar-Morales (2012), Agenda juvenil indígena en el Perú. Apuntes para un movimiento en construcción. In: Ernesto Rodriguez (red.), Movimientos juveniles en América Latina y el Caribe: entre la tradición y la innovación . Lima: UNESCO.
- Kervin Manco Ponciano & Diego Salazar-Morales (2012), ¿Quién accede a la educación superior en el Perú? Juventud y pobreza en estudiantes deeducación universitaria y tecnológica superior. In: Ernesto Rodriguez (red.), Subjetividades diversas: Análisis de la situación política, social y económica de las juventudes peruanas. Montevideo: UNESCO. 187-209.