Anneke Kramer
Emeritus hoogleraar Huisartsgeneeskunde, in het bijzonder onderzoek naar opleiden
- Naam
- Prof.dr. A.W.M. Kramer
- a.w.m.kramer@lumc.nl
- ORCID iD
- null
Anneke W.M. Kramer is bijzonder hoogleraar Huisartsgeneeskunde met als leeropdracht ‘Onderzoek naar opleiden’. Van 2015 tot 2020 was zij hoofd van het opleidingsinstituut Huisartsgeneeskunde van de afdeling Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde (PHEG). Een dag per week is zij huisarts in Gezondheidscentrum Ondiep, Utrecht. Zij is lid van de Raad van Toezicht van Pharos (landelijk expertise centrum voor gezondheidsverschillen).
Meer informatie over Anneke Kramer
In het kader van de leeropdracht, onderzoek naar opleiden, richt het onderzoek zich op ‘een professional worden’. Daarmee bedoelt Kramer het leren toepassen van theoretische kennis en vaardigheden in de praktijk, het in de praktijk ontwikkelen van professionele vaardigheden en de vorming van een professionele identiteit. De focus ligt daardoor op de coschappen en de vervolgopleidingen.
De leeropdracht is vanuit de huisartsgeneeskunde. Kramer past dit zodanig toe dat onderzocht wordt hoe de principes van de generalistische huisartsgeneeskunde (persoonlijke, integrale, continue en wijkgerichte zorg) te leren zijn voor alle artsen. De drie belangrijke aspecten van de geneeskunde, namelijk preventie, genezen en kwaliteit van leven komen daarbij aan bod.
Een tweede focus is evidence-based educational practice. Dit betekent dat wetenschappelijke inzichten en ontwikkelingen een plaats krijgen in de visie, ontwikkeling/innovatie en uitvoering van onderwijs en opleiding.
Wetenschappelijke carrière
Anneke W.M Kramer heeft haar opleiding Geneeskunde gedaan aan de Universiteit Utrecht. Haar promotie vond plaats bij de Universiteit Maastricht. De titel van haar proefschrift (2003) luidt: Acquisition of Clinical Competence during Postgraduate Training in General Practice. Na haar promotie heeft zij tot haar aanstelling als hoofd van de huisartsopleiding in Leiden (2015) gewerkt als senior-onderzoeker en programmaleider ‘Onderzoek van Onderwijs’ bij de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde en Public Health van het Radboudumc. In februari 2016 is zij benoemd tot hoogleraar Huisartsgeneeskunde bij het LUMC. De titel van haar oratie was: De opleiding tot specialist, in het bijzonder de huisarts generalist.
Emeritus hoogleraar Huisartsgeneeskunde, in het bijzonder onderzoek naar opleiden
- Faculteit Geneeskunde
- Divisie 3
- Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde
Contact
- Groot, E. de; Vossen, M.M. van der; Slootweg, I.; Çorum, M.; Kramer, A.; Muris, J.; Scherpbier, N.; Thoonen, B. & Damoiseaux, R. (2024), Advancing collaboration in health professions education in the general practice domain, developing a national research agenda, Advances in Health Sciences Education 29(4): 1417-1434.
- Walinga, C.W.; Barnhoorn, P.C.; Essers, G.T.J.M.; Schaepkens, S.P.C. & Kramer, A.W.M. (2023), 'You are not alone.' An exploratory study on open-topic, guided collaborative reflection sessions during the General Practice placement, BMC Medical Education 23(1).
- Meljes, I.; Slootweg, I.; Nierkens, V.; Bogaard, M. van den & Kramer, A. (2023), Learning in a real-life escape room, BMC Primary Care 24(1).
- Moll-Jongerius, A.; Langeveld, K.; Helmich, E.; Masud, T.; Kramer, A.W.M. & Achterberg, W.P. (2023), Becoming a physician for older patients, BMC Medical Education 23(1).
- Gulden, R. van der; Timmerman, A.A.; Sagasser, M.H.; Kramer, A.; Scherpbier-de Haan, N.; Thoonen, B. & Heeneman, S. (2023), How does portfolio use support self-regulated learning during general practitioner specialty training?, BMJ Open 13(2).
- Ottenhoff-de Jonge M.W., Steinert Y., Hoeven I. van der, Kramer, A.W.M. & Rijst R.M. van der (2022), How learning-centred beliefs relate to awareness of educational identity and mission: an exploratory study among medical educators, Medical Teacher 44(12): 1354-1361.
- Bonnie, L.H.A.; Cremers, G.R.; Nasori, M.; Kramer, A.W.M. & Dijk, N. van (2022), Longitudinal training models for entrusting students with independent patient care?: A systematic review, Medical Education 56(2): 159-169.
- Bonnie, L.H.A.; Nasori, M.; Visser, M.R.M.; Kramer, A.W.M. & Dijk, N. van (2022), Feasibility, and validity aspects of Entrustable Professional Activity (EPA)-based assessment in general practice training, Education for Primary Care 33(2): 69-76.
- Jonge, L.P.J.W.M. de; Minkels, F.N.E.; Govaerts, M.J.B.; Muris, J.W.M.; Kramer, A.W.M.; Vleuten, C.P.M. van der & Timmerman, A.A. (2022), Supervisory dyads' communication and alignment regarding the use of workplace-based observations, BMC Medical Education 22(1).
- Looman, N.; Graaf, J. de; Thoonen, B.; Asselt, D. van; Groot, E. de; Kramer, A.; Scherpbier, N. & Fluit, C. (2022), Designing the learning of intraprofessional collaboration among medical residents, Medical Education 56(10): 1017-1031.
- Bever, S. de; Rhijn, S.C. van; Kramer, A.W.M.; Bont, J.; Dijk, N. van & Visser, M.R.M. (2022), Complaint-driven preferences & trust, Education for Primary Care 33(2): 85-91.
- Baghus, A.; Giroldi, E.; Timmerman, A.; Schmitz, E.; Erkan, F.; Rohlinger, D.; Pieterse, A.; Dielissen, P.; Kramer, A.; Rietmeijer, C.; Muris, J. & Weijden, T. van der (2022), Identifying residents' educational needs to optimising postgraduate medical education about shared decision-making, Patient Education and Counseling 105(10): 3086-3095.
- Ottenhoff-de Jonge, M.W.; Steinert, Y.; Hoeven, I. van der; Kramer, A.W.M. & Rijst, R.M. van der (2022), How learning-centred beliefs relate to awareness of educational identity and mission, Medical Teacher 44(12): 1354-1361.
- Jonge, L.P.J.W.M. de; Govaerts, M.J.B.; Timmerman, A.A.; Muris, J.W.M.; Kramer, A.W.M. & Vleuten, C.P.M. van der (2022), Supervisors' approaches to the early entrustment of clinical tasks, BMJ Open 12(8).
- Barnhoorn, P.C.; Nierkens, V.; Numans, M.E.; Steinert, Y.; Kramer, A.W.M. & Mook, W.N.K.A. van (2022), General practice residents' perspectives on their professional identity formation, BMJ Open 12(7).
- Ottenhoff M.W., Hoeven I. van der, Gesundheit N., Rijst R.M. van der & Kramer A.W.M. (2021), Medical educators’ beliefs about teaching, learning, and knowledge: development of a new framework, BMC Medical Education 21: 1-13 (176).
- Derksen, F.A.W.M.; Hartman, T.C.O.; Lagro-Janssen, A.L.M. & Kramer, A.W.M. (2021), Clinical empathy in GP-training: Experiences and needs among Dutch GP-trainees , Patient Education and Counseling 104(12): 3016-3022.
- Ottenhoff-de Jonge, M.W.; Hoeven, I. van der; Gesundheit, N.; Rijst, R.M. van der & Kramer, A.W.M. (2021), Medical educators' beliefs about teaching, learning, and knowledge, BMC Medical Education 21(1).
- Rietmeijer, C.B.T.; Blankenstein, A.H.; Huisman, D.; Horst, H.E. van der; Kramer, A.W.M.; Vries, H. de; Scheele, F. & Teunissen, P.W. (2021), What happens under the flag of direct observation, and how that matters, Medical Teacher 43(8).
- Barnhoorn, P.C.; Essers, G.T.J.M.; Nierkens, V.; Numans, M.E.; Mook, W.N.K.A. van & Kramer, A.W.M. (2021), Patient complaints in general practice seen through the lens of professionalism, British Journal of General Practice 5(3).
- Bonnie, L.H.A.; Visser, M.R.M.; Kramer, A.W.M. & Dijk, N. van (2020), Insight in the development of the mutual trust relationship between trainers and trainees in a workplace-based postgraduate medical training programme, BMJ Open 10(4).
- Jonge, L.P.J.W.M. de; Mesters, I.; Govaerts, M.J.B.; Timmerman, A.A.; Muris, J.W.M.; Kramer, A.W.M. & Vleuten, C.P.M. van der (2020), Supervisors' intention to observe clinical task performance, BMC Medical Education 20(1).
- Houwink, E.J.F.; Kasteleyn, M.J.; Alpay, L.; Pearce, C.; Butler-Henderson, K.; Meijer, E.; Kampen, S. van; Versluis, A.; Bonten, T.N.; Dalfsen, J.H. van; Peet, P.G. van; Koster, Y.; Hierckg, B.P.; Jeeninga, I.; Luenen, S. van; Kleij, R.M.J.J. van der; Chavannes, N.H. & Kramer, A.W.M. (2020), SERIES: eHealth in primary care. Part 3: eHealth education in primary care, European Journal of General Practice 26(1): 108-118.
- Gulden, R. van der; Heeneman, S.; Kramer, A.W.M.; Laan, R.F.J.M.; Scherpbier-de Haan, N.D. & Thoonen, B.P.A. (2020), How is self-regulated learning documented in e-portfolios of trainees?, BMC Medical Education 20(1).
- Ottenhoff-de Jonge M.W., Rijst R.M. van der, Gesundheit N., Staveren L.N. van, Assendelft W.J.J., Dekker F.W., Scherpbier A.J.J.A. & Kramer A.W.M. (2019), From critic to inspirer: four profiles reveal the belief system and commitment to educational mission of medical academics, BMC Medical Education 19: 268.
- Bever, S. de; Rhijn, S.C. van; Dijk, N. van; Kramer, A. & Visser, M.R.M. (2019), Professionals' perspectives on factors affecting GP trainees' patient mix: results from an interview and focus group study among professionals working in Dutch general practice, BMJ Open 9(12).
- Bonnie, L.H.A.; Visser, M.R.M.; Bont, J.; Kramer, A.W.M. & Dijk, N. van (2019), Trainers' and trainees' expectations of entrustable professional activities (EPAs) in a primary care training programme, Education for Primary Care 30(1): 13-21.
- Barnhoorn, P.C.; Houtlosser, M.; Ottenhoff-de Jonge, M.W.; Essers, G.T.J.M.; Numans, M.E. & Kramer, A.W.M. (2019), A practical framework for remediating unprofessional behavior and for developing professionalism competencies and a professional identity, Medical Teacher 41(3): 303-308.
- Ottenhoff-de Jonge, M.W.; Rijst, R.M. van der; Gesundheit, N.; Staveren, L.N. van; Assendelft, W.J.J.; Dekker, F.W.; Scherpbier, A.J.J.A. & Kramer, A.W.M. (2019), From critic to inspirer: four profiles reveal the belief system and commitment to educational mission of medical academics, BMC Medical Education 19.
- Rietmeijer, C.B.T.; Huisman, D.; Blankenstein, A.H.; Vries, H. de; Scheele, F.; Kramer, A.W.M. & Teunissen, P.W. (2018), Patterns of direct observation and their impact during residency: general practice supervisors' views, Medical Education 52(9): 981-991.
- Jonge, L.P.J.W.M. de; Timmerman, A.A.; Govaerts, M.J.B.; Muris, J.W.M.; Muijtjens, A.M.M.; Kramer, A.W.M. & Vleuten, C.P.M. van der (2017), Stakeholder perspectives on workplace-based performance assessment: towards a better understanding of assessor behaviour, Advances in Health Sciences Education 22(5): 1213-1243.
- Sagasser, M.H.; Fluit, C.R.M.G.; Weel, C. van; Vleuten, C.P.M. van der & Kramer, A.W.M. (2017), How Entrustment Is Informed by Holistic Judgments Across Time in a Family Medicine Residency Program: An Ethnographic Nonparticipant Observational Study, Academic Medicine 92(6): 792-799.
- Sagasser, M.H.; Kramer, A.W.M.; Fluit, C.R.M.G.; Weel, C. van & Vleuten, C.P.M. van der (2017), Self-entrustment: how trainees' self-regulated learning supports participation in the workplace, Advances in Health Sciences Education 22(4): 931-949.
- Essers, G.; Dielissen, P.; Weel, C. van; Vleuten, C. van der; Dulmen, S. van & Kramer, A. (2015), How do trained raters take context factors into account when assessing GP trainee communication performance? An exploratory, qualitative study, Advances in Health Sciences Education 20(1): 131-147.
- Sagasser, M.H.; Kramer, A.W.M.; Weel, C. van & Vleuten, C.P.M. van der (2015), GP supervisors' experience in supporting self-regulated learning: a balancing act, Advances in Health Sciences Education 20(3): 727-744.
- Kramer, A.W.M. (2015), Too much control diverts from the essence of learning and teaching, Perspectives on Medical Education 4(5): 272-274.
- Huisarts