Andrea Spruijt
Gast
- Naam
- Dr. A.M. Spruijt
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- a.m.spruijt@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-9556-1254
Andrea Spruijt is werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Andrea Spruijt
Andrea Spruijt in de media
Kort CV
Andrea Spruijt is werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij de Programmagroep Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen. Zij is met haar onderzoek verbonden aan het Selectief Mutisme Expertise Team. Naast haar werk als onderzoeker bij de Universiteit Leiden, werkt Andrea als orthopedagoog in het Cluster 4 basisonderwijs, bij Yulius Lombardia.
Andrea studeerde Orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden. Naast haar bacheloropleiding deed ze onderzoek naar taalverwerving bij jonge kinderen als onderdeel van de minor ‘Brain and Cognition’ in het LUMC. In het kader van de Research Master werkte ze aan onderzoek naar het neuropsychologisch functioneren van kinderen met Klinefelter Syndroom, en was ze als stagiaire verbonden aan het ontwikkelingsstoornissen spreekuur van het Ambulatorium. Hier heeft zij voornamelijk ervaring opgedaan met neuropsychologische diagnostiek.
In 2019 promoveerde Andrea op het proefschrift getiteld ‘Curious Minds: Stimulating parent-child interaction to foster neurocognitive functioning in four- to eight-year-olds.’ In haar promotieonderzoek richtte ze zich voornamelijk op het belang van ouder-kind interactie, waaronder het stellen van vragen, voor het executief en sociaal functioneren van kinderen in het basisonderwijs. Daarnaast onderzocht ze de effecten van een oudercursus gericht op het stimuleren van zelfregulatie en denkkracht van kinderen.
Onderzoek
- Spreekt voor zich: Evaluatie gedragstherapeutische methode “Spreekt voor zich” bij behandeling van selectief mutisme.
- Spreekt voor zich: Exploring web portal usability. Gebruikerservaringen van het blended-online “Spreekt voor zich” behandelprogramma.
- Op kamp! Als spreken niet vanzelf gaat. Een project over de ervaringen van deelnemers aan een zomerkamp voor jeugdigen met selectief mutisme
- Say the word: Early prevention of social communication anxiety and selective mutism.
Werkdagen
Maandag en dinsdag
Gast
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Neuropedagogiek en ontwikk. stoornissen
- Spruijt A. & Jonge M. de (2023), Selectief mutisme en autisme: een verkenning en aanbevelingen voor de praktijk, Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme 22(2): 2-18.
- Spruijt A.M., Dekker M.C., Ziermans T.B. & Swaab J.T. (2020), Educating parents to improve parent-child interactions: fostering the development of attentional control and executive functioning, British Journal of Educational Psychology 90(S1): 158-175.
- Spruijt A.M., Ziermans T.B., Dekker M.C. & Swaab H. (2020), Educating parents to enhance children's reasoning abilities: A focus on questioning style, Journal of Applied Developmental Psychology 66: e101102.
- Spruijt A. (2020), Thuis een goede leeromgeving creëren: Bevorder de neurocognitieve ontwikkeling van je kind, Kind en Adolescent Praktijk 19: 34-38.
- Spruijt A.M., Dekker M.C., Ziermans T.B. & Swaab H. (2019), Linking Parenting and Social Competence in School-Aged Boys and Girls: Differential Socialization, Diathesis-Stress, or Differential Susceptibility?, Frontiers in Psychology 9: e2789.
- Spruijt A.M. (25 september 2019), Curious minds: stimulating parent-child interaction to foster neurocognitive functioning in four- to eight-year-olds (Dissertatie. Education and Child studies/ Clinical Neurodevelopmental Sciences, Social and Behavioural Sciences, Leiden). Promotor(en) en copromotor(en): Swaab H., Dekker M.C. & Ziermans T.B.
- Spruijt A.M., Dekker M.C., Ziermans T.B. & Swaab H. (2018), Attentional control and executive functioning in school-aged children: Linking self-regulation and parenting strategies, Journal of Experimental Child Psychology 166: 340-359.
- Dekker M.C., Ziermans T.B., Spruijt A.M. & Swaab J.T. (2017), Cognitive, Parent and Teacher Rating Measures of Executive Functioning: Shared and Unique Influences on School Achievement, Frontiers in Psychology 8: e48.
- Dekker M.C., Ziermans T.B., Spruijt A.M. & Swaab-Barneveld J.T. (2015), Aan talent werken doe je samen, Didaktief 45(6): 16.
- Orthopedagoog so cluster 4 Lombardia