Heeft ProRail de grenzen van het stakingsrecht al bereikt?
De stakingen bij ProRail lijken nog niet op korte termijn te eindigen, wat leidt tot aanzienlijke hinder voor reizigers. ‘We zitten misschien al op de grens van wat mag’, zegt Barend Barentsen, hoogleraar Sociaal Recht, in de Volkskrant.
Er is een juridisch debat over de grenzen van het recht om te staken. Barentsen wijst er echter op ‘dat staken schadelijk moet zijn om effectief te zijn, maar dat de gevolgen niet onevenredig mogen zijn.’ De vraag waar de grens ligt van wat toegestaan is, is aan de rechter om te bepalen. De rechter kan oordelen of de schade die door de stakingen wordt veroorzaakt in verhouding staat tot het doel dat de stakers proberen te bereiken.
'de gevolgen van de staking mogen niet onevenredig zijn'
Het recht om te staken wordt als een fundamenteel recht beschouwd, maar dit recht kent wel beperkingen, zeker wanneer het gaat om het stilleggen van publieke diensten die van groot belang zijn voor het algemeen belang. Barentsen verwijst naar een eerdere spoorstaking, waarbij het traject Schiphol-Amsterdam moest worden ontzien. De rechter oordeelde dat de luchthaven anders onevenredig hard zou worden getroffen.
Meer weten?
Lees het volledige Volkskrant-artikel
Foto: Alp Ancel via Unsplash