Noodopvang asielkinderen in strijd met kinderrechten

De opvang van minderjarigen in noodopvanglocaties is in de afgelopen twee jaar explosief gestegen. Verschillende instanties waarschuwen al jaren voor schrijnende omstandigheden in de noodopvang. Ook Mark Klaassen, universitair docent Immigratierecht, onderschrijft die zorg in de Volkskrant.

In 2022 oordeelde het hof in Den Haag dat de noodopvang niet voldoet aan de eisen die de EU-Opvangrichtlijn hieraan stelt. De rechter geeft hierbij wel aan dat de overheid er niet toe gehouden kan worden om aan het onmogelijke te voldoen. De Volkskrant bericht over een rapport van het Kinderrechtencollectief waarin dit aan de kaak wordt gesteld.

Volgens het Europees recht dient de opvang van asielzoekers te voldoen aan de Opvangrichtlijn. De richtlijn is zodanig breed geformuleerd dat niet specifiek is opgenomen hoeveel speelvoorzieningen er per vierkante meter moeten zijn of hoeveel uur onderwijs verplicht is. Klaassen zegt dat ‘de opvang voor kinderen momenteel allesbehalve geschikt is en in strijd is met de kinderrechten’, ook pleit hij voor meer reguliere opvanglocaties waar kinderen prioriteit krijgen om te voorkomen dat kinderen in de noodopvang terechtkomen.

Meer weten?

Lees het Volkskrant artikel