Is een uitzonderingspositie in het asielrecht voor Polen haalbaar?

Ook Polen wil het recht op een tijdelijk afschaffing op asiel, zo maakte premier Tusk onlangs bekend. Hoe groot zijn de kansen in Brussel en vormt dit een optie voor Nederland? Mark Klaassen, universitair docent Immigratierecht, spreekt over de kwestie in het Algemeen Dagblad.

Polen bevindt zich in een lastige situatie, doordat asielzoekers zonder papieren naar de Poolse grens worden gestuurd. De duizenden migranten uit met name het Midden-Oosten en Afrika, proberen via deze Europese buitengrens bij Polen toegang tot de EU te krijgen. Tusk meent dat Poetin en Loekasjenko op deze manier moedwillig de EU proberen te ontwrichten en zegt dat dit in strijd is met het asielrecht, bericht het AD.

Klaassen verwacht niet dat Polen een uitzonderingspositie zal krijgen. Het EU-pact is na bijna een decennium van onderhandelen tot stand gekomen. Het tijdelijk afschaffen van het asielrecht door een lidstaat, zal door sommige lidstaten als ondermijnend t.a.v. het migratiepact worden gezien. Het pact voorziet onder meer in een verordening over de aanpak van crisis- en overmachtsituaties. Dit instrument is er precies op gericht om beter om te gaan met situaties, waarin er sprake is van de instrumentalisatie van asiel door derde landen.

Ook voorziet de verordening over asiel- en migratiebeheer in een solidariteitsmechanisme, om tot een betere verdeling van asielzoekers over de EU te komen. Omdat de EU net dit hele pakket aan maatregelen heeft afgesproken, lijkt het onwaarschijnlijk dat er nu een vergaand beleid van het opschorten van het hele asielrecht zal worden ingezet.

Alle landen in de EU met buitengrenzen, zoals Polen, ‘krijgen via dit pact extra ruimte en middelen om hun grenzen te beschermen.’ De kracht van dit pact is dat het nu collectief met alle lidstaten is afgesproken. ‘Wanneer lidstaten zich hier niets van aantrekken hol je het uit en gaan landen weer naar elkaar kijken en met name dat wilde Brussel voorkomen’, aldus Klaassen.

Tusk wil echter grip krijgen op het asielbeleid, maar hiervoor geldt dat Brussel goedkeuring dient te geven. Ook minister Faber kreeg vorige week op het verzoek voor een opt-out, nul op rekest.

Het is aannemelijk dat de plannen van Polen op de aankomende Europese top worden behandeld.

Meer weten?

Lees het volledige AD-artikel