Asielplannen kabinet stellen niet zo veel voor

Het kabinet is voornemens om het strengste asielbeleid ooit te gaan voeren. In het NRC geven Peter Rodrigues (emeritus hoogleraar immigratierecht) en Mark Klaassen (universitair docent immigratierecht) commentaar op dit voornemen.

Het asielrecht wordt voor het overgrote deel bepaald door het EU-recht. Daardoor is de ruimte voor nationaal asielbeleid erg beperkt. Hierdoor kun je met nationale maatregelen het doel van het kabinet om het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt te verminderen, niet bereiken, zegt Rodrigues.

Rodrigues merkt op dat drie voorstellen juridisch verdedigbaar zijn:

• het afschaffen van de voornemenprocedure;
  • het afschaffen van nareisrecht voor meerderjarige kinderen;
  • en het schrappen van de permanente verblijfsvergunning.

Dit soort maatregelen zullen volgens Rodrigues echter niet het beoogde effect hebben, dat asielzoekers hierdoor worden tegengehouden, om naar Nederland te komen. ‘Alles ademt een sfeer uit die migrantonvriendelijk is.’

Klaassen merkt op dat de voorgestelde maatregelen het verblijf van asielzoekers in Nederland ‘iets ellendiger maakt’, maar dat de maatregelen in de context van het beperken van het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt, niet zo veel voorstellen.

Meer weten?

Lees het NRC-artikel (€)