'Een arbeidsmigrant kost de staatskas minder dan een Nederlander'

Het kabinet wil arbeidsmigratie verminderen, en komt met strenge maatregelen. Maar hebben arbeidsmigranten een negatief, of positief effect op onze economie en samenleving? Olaf van Vliet, hoogleraar economie bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, praatte erover met BNR Radio.

In het fragment BNR's Big Five was Olaf van Vliet te gast om te praten over uitdagingen op de arbeidsmarkt. Hij sprak hier over een onderzoeksproject waarin hij keek naar de effecten van migranten op de economie, waarbij de conclusie was dat migranten een minder negatief effect hebben op de economie dan autochtone inwoners.

Olaf werd ook gevraagd over de vermindering van Engelstalige opleidingen, de instroom van jonge, hoogopgeleide werknemers en de druk op de internationale wetenschap, en wat dit betekent voor de Nederlandse (kennis)economie.

Luister hier naar het fragment.