Waarom bouwen Nederlandse vrouwen gemiddeld 40% minder pensioen op dan mannen?

Vrouwen moeten in het nieuwe pensioenstelsel nog beter oppassen voor een te laag pensioen. In een interview met Nationale Nederlanden geeft Suzanne Kali, docent/onderzoeker pensioenrecht, afdeling Sociaal Recht, uitleg over deze pensioenkloof.

Niet alleen de nog steeds bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen resulteert in een lager pensioen, ook de sectoren waarin vrouwen werken en parttime werken spelen een rol. Sectoren waarin veel vrouwen werken, zoals de zorg, hebben vaak een minder ruimere pensioenregeling dan de beroepen die doorgaans door mannen worden uitgeoefend. Vrouwen hebben na hun pensionering gemiddeld minder te besteden dan mannen. 'Dat is echt veel geld’, zegt Kali in het interview met Nationale Nederlanden.

De diepe pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is vooral toe te schrijven aan parttime werk door vrouwen. Parttime werken resulteert in een lager salaris, waardoor ook over een lager bedrag pensioen wordt opgebouwd. Fulltimers maken bovendien vaker promotie, omdat zij vaker op de werkvloer zijn en dus ook sneller worden opgemerkt. Maar weinig mensen beseffen dat de keus voor parttime werken, bijvoorbeeld om voor kinderen te kunnen zorgen, enorme gevolgen heeft voor het pensioen. Zeker in het nieuwe stelsel. Het is hoog tijd om wakker te worden, zo niet te schrikken.

Meer weten?

Lees het volledige artikel in Nationale Nederlanden