Varkenshouder raakt door stikstofcrisis verstrikt in juridisch steekspel

Door onduidelijke stikstofregels komen milieuzaken steeds vaker voor de rechter. De zaak van een Reeuwijkse varkenshouder leidt al tientallen jaren lang tot een getouwtrek tussen een milieuorganisatie, de provincie en de rechter. Rogier Kegge, universitair docent Staats- en bestuursrecht, bespreekt de zaak in Dagblad Trouw.

Mobilisation for the Environment (MOB), een milieuorganisatie die veel procedeert over stikstof, verbaast zich over het feit dat een varkensboer zonder natuurvergunning een stal mag gebruiken voor het houden van varkens. De provincie ging echter niet mee in het verzoek van de buurtgenoten om de stal tegen te houden. MOB deed een beroep bij de rechter, die de organisatie gelijk gaf en oordeelde dat de varkensstal illegaal is. In de tussentijd deed de varkensboer een Pas-melding, een melding waarmee een vrijstelling voor de vergunningsplicht kan worden verkregen. MOB werd door de rechter wederom in het gelijk gesteld. De provincie legde de uitspraak echter weer naast zich neer. En zo ging het steeds, tot wel vijf keer toe, bericht Dagblad Trouw.

Kegge zegt dat ‘het de provincie vrij staat om in dit geval niet te handhaven. Mits er een geloofwaardig verhaal is.’ Duidelijkheid is op korte termijn nodig voor de Pas-melders. Kegge stelt dat de landelijke politiek snel concrete plannen en duidelijke regels moet opstellen, om te voorkomen dat de rechter zich steeds vaker met dit soort zaken moet bemoeien. Een vaag en wisselend stikstofbeleid is voor alle partijen vervelend.

Meer weten?

Lees het volledige Trouw-artikel