Salaris voormalig directielid ITA door hoeveelheid nevenfuncties discutabel

Uit onderzoek van het NRC blijkt dat het salaris van oud-directielid Van Hove, van het inmiddels wegens grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer in opspraak geraakte theatergezelschap ITA, bij menigeen de wenkbrauwen doet fronsen. Gerrard Boot, hoogleraar arbeidsrecht, spreekt zich over deze salariskwestie uit in het NRC.

Vanwege de Wet Normering Topinkomens (WNT) ontving Van Hove als voormalig directielid een maximum salaris. Omdat Van Hove verschillende nevenfuncties vervulde naast zijn ITA-werkzaamheden, werd zijn dienstverband in 2023 teruggebracht naar 0,75 fte. Daarom werd een salarismaximum naar rato van het daadwerkelijk gewerkte aantal uren van toepassing. Dat is ook zo doorgevoerd, bericht het NRC.

Een door het NRC bevraagde medewerker klapt echter uit de school en meldt dat Van Hove ‘maximaal de helft van het jaar’ voor ITA werkzaam was. Gerrard Boot zegt hierover in het NRC ‘De hoeveelheid nevenfuncties roept vragen op over de werkelijke beschikbaarheid van de artistiek directeur voor ITA.’

Zelfs na zijn vertrek als artistiek directeur blijft Van Hove bij ITA in dienst in de rol van regisseur en adviseur, waarbij zijn salaris ongewijzigd is gebleven, aldus het NRC.

Meer weten?

Lees het volledige artikel in het NRC (€)

Foto: Lukasz Radziejewski via Unsplash