Geveltuintjes: kleine stukjes groen als bron van leven

Geveltuintjes in Amsterdam en Den Haag zijn een bron van leven. Dat ontdekte de Leidse milieuwetenschapper Joeri Morpurgo met zijn collega’s van het Centrum Milieuwetenschappen Leiden en de Universiteit van Amsterdam. In de rubriek ‘Aan het woord’ in KIJK magazine, vertelt hij over zijn ontdekking.

De natuur in de stad doet er niet toe? Daar dachten Morpurgo en zijn collega’s anders over. ‘We wilden weten hoe het écht zat met groen in de stad. We focusten ons op geveltuintjes, die nog nauwelijks zijn onderzocht.’

Exotische soorten welkom?

De milieuwetenschappers vonden een grote diversiteit aan plantensoorten, waarin weer een grote verscheidenheid aan insecten huisde. Eén conclusie deed nog wel wat stof opwaaien. Namelijk dat exotische planten in de geveltuintjes evenveel insecten aantrekken als inheemse soorten.

Hoe dat zit? Lees het hele artikel in KIJK magazine: ‘In de kleine geveltuintjes vind je een grote biodiversiteit’