‘De natuur zit vol met allerlei soorten oren’

Door de toenemende strijd om ruimte staat ook de stilte uit de Nederlandse natuur op het spel. Dat is niet alleen nadelig voor de rust van mensen, maar het heeft ook gevolgen voor hele ecosystemen. Voor dieren is het geluid van hun omgeving cruciaal. Hans Slabbekoorn, hoogleraar Akoestische ecologie en gedrag, legt uit in NRC dat geluidsvervuiling ook slecht kan zijn voor dieren.

Volgens Slabbekoorn moeten we beter beseffen hoe belangrijk geluid in de natuur is. Slabbekoorn ontdekte eerder dat koolmezen in steden noodgedwongen hoger gaan zingen en daarmee beter boven het stadslawaai uit te komen, al hoeft dat niet perse tot een voordeel te leiden omdat vrouwtjes een lagere stem aantrekkelijker vinden. Sommige diersoorten verdwijnen zelfs uit lawaaiige gebieden, omdat ze jagen op basis van geluid en door lawaai meer moeite hebben om voedsel te vinden. En vogels in de buurt van Schiphol worden zelfs doof van de extreme herrie daar.

Geluid heeft dus grote gevolgen, voor mens én natuur. Lawaai is gevaarlijk, ook voor de menselijke gezondheid, maar natuurlijke geluiden zijn juist gezond. ‘De gezondheid van de natuur is nauw verbonden met de gezondheid van mensen’, zegt Hans Slabbekoorn in het artikel. ‘Er is gelukkig steeds meer aandacht voor het principe van One health.’

Lees het volledige artikel bij NRC (€).

Hans Slabbekoorn vertelt ook over het belang van stilte in de NRC-podcast NRC Vandaag. Beluister de podcast via Spotify