De Minister kan Mikael wél een verblijfsvergunning geven, maar wil dat niet

Fractievoorzitters van linkse partijen roepen minister Faber op Mikael niet uit te zetten. Faber zegt niet bevoegd te zijn en verwijst naar het besluit van de Raad van State dat Mikael en zijn moeder definitief geen verblijfsvergunning krijgen. Mark Klaassen, universitair docent immigratierecht, spreekt over de kwestie in het NRC.

Tot 2019 gold een discretionaire bevoegdheid, waarmee de minister van Asiel de mogelijkheid had een uitzondering te maken voor schrijnende gevallen. Deze regeling is inmiddels afgeschaft. De besluitvorming voor uitzonderingsgevallen, die nu alleen in de eerste fase mogelijk is, ligt inmiddels bij de IND, bericht het NRC.

De staat heeft altijd wel de mogelijkheid om Mikael alsnog een verblijfsvergunning te verlenen op basis van zijn recht op privéleven. Er is altijd de mogelijkheid tot mededogen. ‘Het vreemdelingenrecht moet een ventiel hebben om mensen in wier situatie de regels echt te erg schuren toch een verblijfsvergunning te verlenen’, zegt Klaassen.
Met het wegvallen van de discretionaire bevoegdheid vreesde de Adviesraad Migratie, waarvan Klaassen lid is, al dat de schrijnende gevallen nu tussen wal en schip dreigen te vallen.

Meer weten?

Lees het volledige NRC-artikel (€)

Foto: Thanos Pal via Unsplash