Asielcrisiswet in strijd met Europese regels?

Voorafgaand aan de begrotingsonderhandelingen riep Marjolein Faber, Minister van Asiel en Migratie, officieel een asielcrisis uit. Is daarmee mogelijke wetgeving op komst? En gaat Brussel daarmee akkoord? Mark Klaassen, universitair docent bij het Europa Instituut, hierover aan het woord in Metro.

Eerder bleek dat er nog zo’n 40.000 nareizigers in afwachting zijn of zij naar Nederland mogen komen, maar volgens Faber zit ‘alles bomvol’. Met het uitroepen van een crisissituatie lijkt zij aan te sturen op een asielcrisiswet, waarmee de asielinstroom verminderd kan worden. Echter heeft Nederland zich ook aan de Europese regels te houden en kun je niet zomaar gezinshereniging verbieden en asielaanvragen weigeren. Ook de Europese Commissie en een rechter zullen zich hier uiteindelijk over moeten buigen. ‘Asielaanvragen komen voort uit het EU-recht. Dit zal ongetwijfeld met succes worden aangevochten bij de rechter’, aldus Klaassen.

Meer weten?

Lees hier het volledige artikel in Metro.

Lees hier ook het artikel in De Telegraaf, waarin Mark Klaassen ingaat op de asielcrisiswet.

Foto: Tom van Merrienboer via Unsplash